Content marketing, haal jij het optimale uit je content?

11 augustus 2018

Wekelijks of zelfs dagelijks plaats je nieuwe content op je website, maar hoe scoort je content eigenlijk? Bereik je de doelgroep die je wilt bereiken? En misschien wel het allerbelangrijkste: behaal je het gewenste resultaat?

Zorg dat jouw content opvalt en aanzet tot de gewenste acties. Dat is van groot belang in dit digitale tijdperk, waar wij als consumenten ons minder makkelijk laten sturen dan ooit tevoren. Na het lezen van dit artikel haal jij in een handomdraai het optimale uit jouw (toekomstige) content.

We behandelen de onderstaande punten:   

Wat is content marketing?

De term content marketing is een term die de afgelopen jaren veel gebruikt wordt. Steeds meer organisaties zetten een content marketing strategie op, maar wat is content marketing nou eigenlijk?

Het Content Marketing Institute (CMI), gespecialiseerd in content marketing formuleren content marketing als volgt:

"Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action."

Content marketing is een strategie gefocust op het creëren en verspreiden van waardevolle en consistente informatie op het juiste moment op de juiste plaats. Naast geschreven tekst, kan dit beeld of geluid zijn. Het doel hierbij is een duidelijke doelgroep bereiken en te behouden, om deze vervolgens om te zetten in loyale en winstgevende klanten. Niet je product of service is daarbij het uitgangspunt, maar de interesses en behoeften van de klantsegementen.

Het gaat dus niet om het continu zenden van informatie aan (potentiële) klanten over hoe goed je bent als organisatie of vertellen hoe geweldig je producten en/of services zijn. In plaats daarvan biedt je je (potentiële) klanten informatieve, relevante en waardevolle informatie, om zo een langdurige relatie met ze op te bouwen. Deze informatie biedt oplossingen voor behoeftes of problemen.

Het is belangrijk dat je zorgt dat jouw content opvalt en aanzet tot de gewenste acties. In deze snel transformerende wereld laten wij ons als consument niet makkelijk meer sturen. Onze informatiebehoefte neem sterk toe en we willen van alles weten. Bij de aankoop van een product willen we vaak van alles weten. Waar komt het product vandaan, wie het heeft geproduceerd? Wat zijn de voordelen? De nadelen en hoe denken anderen over het product? Juist met content speel je hier op in. 

Content is er in allerlei soorten en maten. Denk daarbij aan:

  • inspirerende blog artikelen;
  • geluidsfragmenten; 
  • ‘how to’s’;
  • stappenplannen;
  • white papers;
  • infographics; 
  • informatie over trends en ontwikkelingen;
  • productvideo's;
  • video's met een funfactor; 
  • vraag en antwoord secties.

Ook e-books zijn een effectieve manier om potentiele klanten te informeren en inspireren. 

De afgelopen jaren is content marketing steeds populairder geworden. Zie hieronder ook de term in Google Trends.

Content marketing Google Trends Bratpack Internetdiensten

 

Wat is content optimalisatie?

Oorspronkelijk is content optimalisatie een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Intussen zijn zoekmachine optimalisatie, content optimalisatie, conversie optimalisatie nauw met elkaar verbonden. Met het optimaliseren van je content, de gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid zorg je ervoor dat je goed vindbaar bent en blijft op basis van de juiste zoekintentie op het juiste moment, zodat je doelgroep converteert. Je laat aan zoekmachines zien dat jouw pagina’s de beste keuze zijn voor jouw doelgroep. Het bieden van de beste gebruikerservaring leidt uiteindelijk tot een langdurige relatie met je klanten. En dat is uiteindelijk wat je wilt, toch? De grootste misvatting die wij dan ook vaak horen is dat men zegt alleen maar te ‘moeten’ optimaliseren voor Google. Tuurlijk, dat doe je ook. Maar Google wil de beste gebruikerservaring en dat willen jij en je klanten toch ook? Stel je scoort met bepaalde content hoog in Google, maar bezoekers verlaten direct weer je website, dan heb je daar helemaal niks aan. Zorg dat elke pagina op jouw website de beste keuze is voor jouw doelgroep, op basis van bijvoorbeeld het ‘probleem’ dat je oplost, van potentiële klant tot ambassadeur van je organisatie.

“De grootste misvatting is dat men denkt te optimaliseren voor Google. Ja, ook. Maar je optimaliseert juist voor je doelgroep.”

En wat levert content marketing op?

Content marketing leidt niet direct tot conversies, toch? Klopt. Echter, op lange termijn zorgt krachtige content voor hogere conversie ratio’s. Een loyale klant levert tenslotte meer op dan een klant die een eenmalige conversie doet, zoals een aankoop.

De resultaten van de inzet van content marketing op lange termijn:  

  • verhogen van de omzet (ROI);
  • besparing in kosten;
  • klantinteractie;
  • betere vindbaarheid via zoekmachines;
  • loyaliteit; relevantere en waardevollere klanten.

Content marketing is dan ook een langetermijninvestering. Op korte termijn is het mogelijk om micro conversies te meten zoals ‘klikken’, ‘leads’, ‘duur op de pagina’, ‘bekeken video’s’ en het opvragen van informatie. Zo maak je ook de behaalde resultaten op korte termijn inzichtelijk.

De voordelen 

Content marketing en optimalisatie is voor veel organisaties een relatief goedkope manier om in de gedachten van (potentiële) klanten te komen en te blijven. Het is dé kans om relevantie informatie te bieden en je boodschap over te brengen op je doelgroep.

De voordelen van content marketing:

  • opbouwen van een langdurige klantrelatie;
  • creëren van awareness;
  • eenvoudig bereik van de doelgroep, in alle fasen van de customer journey;
  • werving van nieuwe klanten;
  • behoud van huidige klanten;
  • retentie van klanten.

Door middel van content optimalisatie zorg je ervoor dat elke webpagina goed vindbaar is en een optimale bijdrage levert aan de relatie met je (potentiële) klanten. Kortom, met een laag budget creëer je een groot en persoonlijk bereik
 

De klantreis, de zogenoemde ‘customer journey’

Content marketing start met het in kaart brengen van de fases die je doelgroep doorloopt — de zogenoemde customer journey (klantreis). Van voor tot en met na de aanschaf van je producten. Deze zogenoemde klantreis breng je in beeld. Per organisatie, per doelgroep en product/service verschilt deze klantreis.

Breng de customer journey van je klantsegmenten in kaart en zorg dat je weet welke verschillende fases jouw (potentiële) klanten doorlopen. Aan de hand van de klantenprofielen maak je inzichtelijk welke content het beste wanneer ingezet kan worden. Zorg er vervolgens voor dat je aanwezig bent en blijft met jouw content tijdens elke fase. Een potentiële klant die op zoek is naar algemene informatie heeft een andere benadering nodig dan een huidige klant die bevestiging zoekt voor zijn of haar aankoop. Bij een potentiële klant wil je nieuwsgierigheid opwekken en een positieve houding creëren ten opzichte van jouw organisatie. Bied bijvoorbeeld eerst eens relevantie informatie, zonder überhaupt nog te benadrukken wie je bent en hoe je in zijn of haar behoefte kan voorzien.

Om op te vallen en aandacht te trekken in de massa van uitingen waar we als consument centraal in staan is het belangrijk je doelgroep te informeren, te inspireren en te verrassen. Zorg dat je dit tot uiting brengt in je content. Bied oplossingen aan, beantwoord vragen en profileer jezelf als expert in jouw vakgebied.

Voorbeelden van content marketing

Content bestaat in allerlei vormen en maten. Denk naast tekst en afbeeldingen ook aan video’s, whitepapers, infographics en gebruiksaanwijzingen voor producten. Het bieden van bijvoorbeeld productreviews (Nee, niet door je klanten, maar door jezelf) voor producten is de ideale manier om service te bieden.

BBQ workshops van Weber

Zo biedt het barbecue merk Weber uitgebreide informatie over barbecueën. Het is mogelijk om heerlijke barbecue recepten te downloaden en je kunt via de Grill Academy zelf leren barbecueën als een pro. Allerlei manieren van het bieden van content, zonder dat er direct verkopen uit ontstaan.

Content marketing voorbeeld Weber - bratpack internetdiensten

Informatieve artikelen op Body Quest zorgen voor een stijging in organische bezoekers van ruim 162%

Body Quest, dé online specialist op het gebied van Zonnebanken, biedt haar klanten allerlei informatieve informatie over zonnebanken, gezondheid en mogelijkheden. Belangrijke en veel gestelde vragen worden beantwoord aan de hand van blogs. Met als gevolg een stijging in het aantal relevante websitebezoekers (organisch) van meer dan 162% en de omzet via organische verkeer met ruim 16%.

Bodyquest content optimalisatie nieuwsberichten Bratpack Internetdiensten

Oké, maar hoe zet ik dit het beste in?

Stel...een klant heeft een nieuw product of dienst van je organisatie aangeschaft. Waar loopt hij of zij tegenaan? Maak dit inzichtelijk en richt je content hierop in. Bijvoorbeeld:

  • Bied inspirerende informatie waar je doelgroep naar op zoek is (interesse in jouw core business);
  • Hoe maak je optimaal gebruik van jouw dienst of product?;
  • Tegen welke problemen kun je aanlopen en hoe los je deze eenvoudig op? Zorg dat je deze vragen beantwoord;
  • Welke producten en of diensten zijn in combinatie met het gekochte product of dienst nog meer interessant?;
  • Voorbereidingen die je alvast kunt treffen voordat je het product of dienst ontvangt.
     

Een goed voorbeeld is de inspiratiepagina van VT Wonen. Via deze pagina bieden zij woontrends, ideeën voor je huis en how to’s. Door het bieden van behulpzame content zorg je ervoor dat jouw klant een loyale klant wordt, die graag zijn bevindingen deelt met zijn netwerk.

Download de checklist voor jouw nieuwsberichten

 

Tips voor content creatie en optimalisatie

Tot slot een aantal tips voor de creatie en het optimaliseren van jouw content.

Tip 1: Maak gebruik van de content die je al bezit

Kom jij ook altijd tijd te kort? Bespaar tijd! Waarom alleen nieuwe content creëren als er nog zoveel te halen valt uit je huidige contentpagina’s? Maak een inventarisatie van je huidige content en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat wil je bereiken met de content pagina? (informeren, inspireren, contact opnemen, video bekijken, aanvraag brochure, verkoop producten);
  • Wie is de doelgroep?;
  • Wat is het belangrijkste onderwerp van de pagina en welke zoektermen sluiten hier het best op aan?

Bekijk bijvoorbeeld eens op basis van de behoefte (onderwerp en daarop aansluitende gewenste trefwoorden) op welke content je al vindbaar bent. Optimaliseer vervolgens nieuwsberichten die verouderd zijn.

Zo is vrouwennetwerk WOMEN Inc. een nieuwe campagne gestart over migraine. Een belangrijke pijler is de man/vrouw verschillen bij migraine.

WOMEN Inc. Content optimalisatie

Naar aanleiding van deze zoekresultaten updaten zij hun content naar de nieuwe campagne. Het is tenslotte zonde om vindbaar te zijn op oude, niet relevante artikelen.

De voordelen van het gebruik van je huidige content:

  • Minder tijdsintensief;
  • Een betere vindbaarheid van je huidige pagina’s;
  • Een groter en relevanter bereik;
  • De juiste resultaten van je webpagina’s bij bepaalde zoekintenties;
  • Stijging in conversies.

Kortom: start met het optimaliseren van je huidige content en maak je pagina’s vindbaar op basis van de juiste zoekintentie. Los problemen en behoeften op.

Tip 2: Kruip in de huid van je doelgroep

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar maak content waar je doelgroep écht op zit te wachten. Kruip in de huid van je doelgroep, wie zijn dit eigenlijk? Wat vinden zij interessant? Wat willen zij graag lezen? Ga met je (potentiële) klanten in gesprek, zoek uit wat zij interessant vinden en maak een persona per klantsegment. Een persona is een omschrijving van een persoon in jouw doelgroep, gespecificeerd op jouw product of dienst. Zo maak je van de algemene doelgroep ´echte mensen´. Denk daarbij aan:

  • m/v;
  • Wat zijn zijn/haar eigenschappen?;
  • Welke interesses heeft zij/hij?;
  • Wat zijn zijn/haar doelen?;
  • Wat triggert haar/hem?;
  • etc.

Voorbeeld van een Persona

Een voorbeeld van een persona voor een (online) schoenenwinkel uit Maastricht, Kinderschoenen en damesschoenen, zou er als volgt uit kunnen zien:

Persona content marketing schoenenwinkel Bratpack Internetdiensten

Tip 3: Ga voor kwalitatieve content

Kwalitatieve content zorgt niet alleen voor een  betere vindbaarheid, het scoort ook beter bij je (potentiële) klanten. Klinkt logisch toch? Het gebeurt echter nog te vaak dat content even vlug op de website wordt gezet. Voordat je aan de slag gaat met content optimalisatie is het belangrijk om te weten over welke content je beschikt en hoe deze content momenteel scoort. Inventariseer de huidige content en stel jezelf de onderstaande vragen:

  • Wat voor meerwaarde biedt mijn content? 
  • Wat wil ik bereiken met deze content, wat is het doel van de informatie die ik geef?
  • Wie is mijn doelgroep en in welke fase van de ‘customer journey’ bevinden zij zich?
  • Met welke intentie bezoekt mijn doelgroep de desbetreffende website pagina?
  • Voorzie ik in de ‘vraag/behoefte’ die mijn doelgroep in deze fase van de ‘customer
  • journey’ heeft?
  • Welke zoekwoorden (thema's) sluiten het beste aan en zijn deze verwerkt in de tekst?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is de content?
  • Is de content scanbaar, wordt er gebruik gemaakt van bijvoorbeeld opsommingen en tussenkoppen (H2’s) om een tekst leesbaar te houden?
  • Wordt er gebruik gemaakt van visuele content, zoals afbeeldingen, video’s of infographics ter verduidelijking van je boodschap?

Met transparante, waardevolle en betrouwbare content gericht op de behoeften van je doelgroep zorg je ervoor dat je je doelgroep helpt met 'Getting things done'. 

"Waardevolle content helpt consumenten met 'Getting things done'

En, is er al ruimte voor verbetering?

Tip 4: Maak likable en shareable content

Relevante, opvallende en interessante content is deelbaar. Maar hoe zorg je nou voor likeable en shareable content? Hieronder enkele tips:

  • Maak gebruik van overtuigende woorden, zogenoemde powerwoorden. Zo trek je de aandacht van je lezer. Deze woorden zorgen ervoor dat je lezer de aandacht behoud, klikt, leest, converteert en deelt. Denk aan woorden zoals: Gratis, Nu, Bespaar en Nieuw. 

Powerwoorden voor content marketing bratpack internetdiensten

  • Stap uit je comfortzone. Doe iets wat men niet verwacht. Zorg dat je de lachspieren van je doelgroep aanwakkert.
  • Luister naar je doelgroep en betrek ze bij de ontwikkeling van je content. Beloon ze voor hun eerlijkheid en laat ze bijvoorbeeld stemmen via social media platforms.
  • Zorg voor interactie. Blentec's laat met 'Will it Blend' laat op een hilarische manier de USP van hun product zien en betrekt consumenten hierbij. Absolute 'shareable'. 

Tip 5: Start met video marketing

In 2021 bestaat naar verwachting 82% van alle content uit video content (Cisco). Vele onderzoeken tonen het positieve effect van video aan. Video content op landingspagina’s kan zorgen voor een stijging van conversiepercentages tot wel 80%. Verder geeft 90% van alle consumenten wereldwijd aan dat videocontent hen helpt bij het maken van een aankoopbeslissing (Forbes, 2017).

 

“64% van de consumenten is eerder geneigd een product online aan te schaffen nadat het bekijken van een video over het product.”

Video's zijn er in allerlei soorten en maten. Afhankelijk van je business ga je aan de slag met bijvoorbeeld how to’s, product reviews, kijkjes achter de schermen, webinars of het filmen van een event.

 

 

video marketing bratpack internetdiensten

Meten maakt je succesvol

Bezoekersgedrag verandert voortdurend, content optimalisatie is een continu proces van analyseren en optimaliseren, testen, testen en nog eens testen. Naar aanleiding van de testresultaten ga je verder met het optimaliseren van je content. Maak gebruik van methodes zoals A/B testing, heatmaps, feedback formulieren en web analytics. Kruip in elke fase opnieuw in de huid van je doelgroep. Zet content marketing in en optimalisatie zo dat mensen structureel je website bezoeken. Zorg dat je antwoord geeft op vragen uit elke fase van de reis die jouw (potentiële) klanten afleggen. Door het optimaliseren van je content zorg je dat jouw potentiële klanten je vinden, hun eerste aankoop doen, klant worden en tot slot wellicht klant ambassadeurs worden.

Nog een keer samengevat

Kortom: Breng de doelgroep in kaart, creëer vervolgens kwalitatieve, interactieve en waardevolle content. Verleid de doelgroep om jouw content te bekijken, te volgen en help hem of haar met het vervullen van (informatie)behoeftes. Zorg voor relevante, bruikbare en unieke informatie op het juiste kanaal, op het juiste moment op de juiste plaats. 

 

Van saaie content naar krachtige content - bratpack internetdiensten

 

Bouw jouw content marketing strategie vandaag nog uit

Hulp nodig bij de ontwikkeling, creatie en/of optimalisatie van je content? Onze content experts hebben jarenlange ervaring met content marketing en zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Maak gerust een afspraak voor een kop koffie en een vrijblijvend advies op maat.

maak kennis met bratpack