Bereik potentiële klanten in elke fase van de customer journey

1 mei 2017

In de afgelopen jaren is er behoorlijk wat veranderd in het online landschap. Tot 2 jaar geleden was je online succesvol als je werkte volgens het ‘push’ model. Dit houdt in dat je je informatie en koopintenties pushte: ‘koop vandaag’, ‘word vandaag lid’ en ‘bezoek nu onze winkel’. Deze manier van optimaliseren heeft helaas zijn beste tijd als stand-alone gehad.

Tegenwoordig verwacht een potentiële klant dat hij jouw boodschap op veel diverse online plaatsen tegenkomt. Iedere persoon uit de doelgroep moet je benaderen zoals hij/zij graag benaderd wilt worden.

See-fase

Uiteraard moet je website nog steeds naar voren komen bij een zoekopdracht in Google, maar verwacht niet dat het aantal conversies direct zullen toenemen. Niet iedereen is bij de eerste zoekopdracht in de modus om over te gaan tot converteren. Je moet de doelgroep langzaam kneden om in de zogenoemde ‘do’ fase te komen. Dit doe je door naast goede performance gerichte advertenties, ook meer branding gerichte advertenties te tonen. Hiermee stimuleer je de ‘see’ fase, de klant is nog niet actief en heeft nog geen ‘aankoopintentie’.

Think-fase

Na het tonen van de branding campagne in de ‘see’ fase gaat de potentiële klant over naar de ‘think’ fase. In deze fase is de doelgroep al gerichter op zoek naar informatie of inspiratie, hij verdiept zich in jouw product/dienst en die van concurrenten.

Do-fase

Uiteindelijk is de potentiële klant klaar om over te gaan tot converteren. De potentiële klant heeft koopbereidheid getoond en heeft (on)bewust de keuze gemaakt voor jouw bedrijf of die van jouw concurrent. Deze fase noemen wij de zogenoemde ‘do’ fase. In deze conversiegerichte fase bevinden consumenten zich als ze bereid zijn om een aankoop te doen.

Care-fase

In deze laatste fase is de klant tevreden over het product of de dienst die is aangekocht. Het is ontzettend belangrijk om in deze fase on top of mind te blijven bij de klant. We noemen dit de ‘care’ fase. Deze fase wordt door veel bedrijven helaas nog vergeten. Blijf je klanten binden en boeien zodat zij positief over jou zijn bij andere potentiële klanten die zich nog in de ‘see’ fase bevinden.

Idealiter volgen de vier fasen elkaar op, maar het is uiteraard goed mogelijk dat het aankoopgedrag niet lineair is. Uitzonderingen zijn er altijd, maar bij de grote groep potentiële klanten werkt de See-Think-Do-Care fase uitstekend.

Ben je nieuwsgierig hoe Bratpack het See-Think-Do-Care model toepast? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.

See do think care