Koopgedrag tijdens de feestdagen

4 december 2017

Het is weer tijd om inkopen te doen voor de feestdagen. Mensen stellen verlanglijstjes op, spitten alle winkels door voor de beste cadeaus en… gebruiken steeds vaker hun mobiel om kerstinkopen kunnen doen. Meer dan 40% van alle online transacties vindt plaats op mobiele apparaten. Hoe gedragen consumenten zich tijdens de feestdagen? Google deed hier onderzoek naar. Wij geven je enkele tips die je helpen zichtbaar te zijn tussen al die online concurrenten, juist tijdens de feestdagen.

Stel de ongeduldige koper gerust

Hoewel online kopers gerust uren de tijd nemen om het perfecte cadeau te vinden voor de feestdagen, willen ze snel hun aankoop kunnen doen wanneer ze uiteindelijk hun keuze gemaakt hebben. Waar ze in een fysieke winkel in een lange rij voor de kassa zouden moeten staan, gaan ze ervan uit dat een online transactie een stuk sneller verloopt. Zorg er daarom voor dat je klant geen ingewikkelde betaalprocedures moet doorlopen voordat hij of zij het begeerde product kan ontvangen. Je klant wordt uiteraard ook niet blij van een langzame website.

Koopgedrag tijdens de feestdagen

Geef genoeg informatie op je website

Hoewel steeds meer inkopen online gedaan worden, bezoekt het grootste gedeelte van de consumenten het liefst nog gewoon een fysieke winkel. Ze gebruiken hun mobieltje om te bepalen welke winkel het beste in hun wensen kan voorzien. Dit blijkt uit zoekopdrachten naar openingstijden en de vraag naar virtuele tours die de consument een kijkje geven in de winkel. Consumenten zijn op zoek naar zoveel mogelijk informatie om er zeker van te zijn dat hun uiteindelijke aankoop hun geld waard is. Zorg er dus voor dat je voldoende productinformatie op je website zet.

Speel in op uitstelgedrag

Denk je dat je na Eerste Kerstdag je Kerst marketingstrategie weer overboord kunt gooien? Dan heb je het mis. Onderzoek toont aan dat juist op Eerste Kerstdag de zoekopdrachten naar kerstcadeaus stijgen. Het zijn de zogenaamde ‘last-minute kopers’ die dan gretig op zoek gaan naar de winkel die hen op de valreep nog van dienst kan zijn. Zoekopdrachten naar openingstijden bereikten in 2016 hun hoogtepunt op Eerste Kerstdag. Zorg er dus voor dat kopers ook tijdens en na de feestdagen nog bij jou terecht kunnen.  

Laat zien waarom jouw cadeaus de beste zijn

Consumenten van nu doen er alles aan om niet teleurgesteld te worden in hun aankoop. Ze grijpen alle kansen aan om meer te weten te komen over jouw product en over de voor- en nadelen ervan. Ook gaan ze op zoek naar mogelijke alternatieven, zodat ze uiteindelijk verzekerd zijn van het perfecte kerstcadeau. Zo zijn ze niet alleen op zoek naar positieve recensies van een bepaald product, maar willen ze ook weten welke producten en merken ze het beste kunnen mijden. Consumenten worden graag bevestigd in hun keuze voor een bepaalde aankoop. Laat ze daarom weten waarom jouw product de moeite waard is. Trek de aandacht van je potentiële kopers en houd deze vast door ze de informatie te geven waar ze naar op zoek zijn.

Hulp nodig?

Wil jij het bereik van jouw website vergroten, juist tijdens de feestdagen? Schakel Bratpack in. Wij helpen je het meeste uit je website te halen door middel van online marketing. Neem gerust contact met ons op. Wij staan je graag te woord.