Resultaten van Google Search Console nu in één oogopslag zichtbaar

29 november 2018

Google Search Console is een handige feature van Google om meer inzicht te krijgen in de prestaties van je website. Zo zie je in één duidelijk overzicht hoe jouw website scoort in de zoekresultaten. Sinds kort is het nog makkelijker om te achterhalen welke webpagina’s hoog scoren en welke pagina’s wel wat meer aandacht verdienen. Vanaf 5 november verschijnen de gegevens van Google Search Console namelijk gelijk in de zoekresultaten.

Hoe werkt Google Search Console?

Als je je zoekmachineprestaties graag wilt verbeteren, is Search Console een handig hulpmiddel. De gratis service van Google onderging in januari 2018 een uitgebreide update, waarbij een nieuwe interface en andere verbeteringen werden geïntroduceerd. De tool maakt het mogelijk om de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten bij te houden. Bekijk bijvoorbeeld hoeveel interne en externe links jouw webpagina’s bevatten en hoe vaak er op jouw pagina wordt geklikt. Een overzicht van de mogelijkheden van Search Console:

  • welke zoekopdrachten zorgen voor het meeste verkeer?
  • welke sites verwijzen via links naar jouw website?
  • hoe goed presteert je site op mobiele apparaten?
  • welke positie heeft jouw website gemiddeld in de zoekresultaten?

Update in het Search Console-dashboard

Sinds begin november wordt het dashboard van Google Search Console direct in de zoekresultaten getoond. Hiervoor moet je uiteraard wel ingelogd zijn met hetzelfde Google-account als waarmee je in Search Console inlogt. Zo verschijnen er cijfers in je resultaten over het aantal klikken, vertoningen en de gemiddelde positie van je zoekopdracht. De data worden vergeleken met gegevens van 28 dagen ervoor. Klik vanuit je zoekresultaten gemakkelijk door naar je Search Console-account voor meer informatie over de cijfers.

 

Google Search Console Bratpack

Hoe verbeter je je zoekresultaten met Search Console?

Het dashboard van Search Console laat niet alleen zien hoe je website nu presteert, maar geeft ook aan hoe je deze prestaties kunt verbeteren. Vergelijk een bepaalde zoekopdracht bijvoorbeeld met de prestaties van je hele site. Kijk naar de rapportages in je Google Search Console-account en leer meer over de sterktes en zwaktes van je website. Dankzij de update heb je nu een extra reminder om regelmatig naar je siteprestaties te kijken.

Wil jij meer bezoekers en conversies genereren?

Bratpack is specialist op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Wij werken met een duidelijke strategie om jouw doelstellingen te behalen. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.