Tips voor een visueel aantrekkelijke website

2 september 2016

Met je website wil je natuurlijk jouw bezoekers zo beïnvloeden dat ze overgaan tot een conversie. Of dat nu een inschrijving voor een nieuwsbrief is of de aankoop van een product of dienst, je wilt dat jouw bezoekers voor jou kiezen. Een groot gedeelte van deze keuze wordt beïnvloed door de visuele aantrekkingskracht van jouw website. Wil je de conversies verhogen? Stel jezelf dan de volgende vraag: Is mijn website aantrekkelijk genoeg?

Wat is de invloed van visuele content?

Je staat er misschien niet vaak bij stil, maar ons zicht is van groot belang. De prikkels die we binnen krijgen via onze ogen worden automatisch verwerkt en hebben eigenlijk twee hoofdfuncties:

  • Betekenis geven
  • Anticiperen

Wat we zien krijgt automatisch een betekenis en we hangen er gelijk een gevoel aan. Dit komt door onze ervaringen, maar deze betekenis wordt ook gekleurd door onze omgeving; onze cultuur, familie en vriendenkring. Tegelijkertijd zorgt wat we zien ervoor dat we kunnen reageren op veranderingen in onze omgeving. Zo kunnen we op tijd wegspringen voor een naderende auto.

Waarom is dit belangrijk voor jouw website? Omdat je graag wilt dat je bezoekers een goed gevoel krijgen over jouw organisatie en je website, zodat ze overgaan tot een conversie.

webdeveloptment bratpack

Zorg voor visual fluency

Visual fluency houdt in dat het makkelijk is voor jouw bezoeker om de visuele prikkels van de website te verwerken. Er zijn twee gemakkelijke manieren om ervoor te zorgen dat je het jouw bezoekers gemakkelijk maakt:

  • Lettertype: Uit onderzoek is gebleken dat de leesbaarheid van een tekst invloed heeft op de indruk die de tekst achterlaat. Instructies die makkelijk leesbaar waren, werden beoordeeld als makkelijk uit te voeren. Terwijl dezelfde instructies in een moeilijk leesbaar lettertype beoordeeld werden als moeilijker uit te voeren. Zorg dus voor een duidelijk leesbaar lettertype (en lettergrootte) en laat een positievere indruk achter bij jouw bezoekers.
     
  • Contrast: Een ander onderzoek liet deelnemers uitspraken lezen. Sommige uitspraken waren makkelijk leesbaar en andere waren moeilijk leesbaar door de tekstkleur te variëren. De deelnemers beoordeelden de makkelijk leesbare uitspraken vaker als ‘waar’ dan uitspraken die niet makkelijk leesbaar waren. Zorg er daarom voor dat de tekstkleur en de achtergrond kleur goed contrasteren en het makkelijk maken om de tekst te lezen. Hierbij is het, het gemakkelijkst om een lichte achtergrond met een donkere tekstkleur aan te houden (probeer maar eens een felgekleurde tekst op een zwarte achtergrond te lezen op een beeldscherm).

Extra tips voor een aantrekkelijke website

  • Zet belangrijke content linksboven: De meeste Westerse landen hebben een leesrichting die van links naar rechts loopt en van boven naar beneden. Het is dan ook logisch dat de belangrijkste content links bovenin staat. Zo verwachten de meeste mensen dat linksboven een klikbaar logo staat en wordt je logo ook veel beter onthouden als het op die plaats staat.
     
  • Gebruik een button: Zet je belangrijkste call-to-action in een button in plaats van een gewone link. Dit is visueel stimulerender en opvallender. De kleur en plaatsing van de button is hierbij ook van invloed. Door gebruik te maken van een A/B-test kun je ontdekken welke positie en kleur van de button het beste werkt.
     
  • Afbeeldingen en video’s: Gebruik visueel aantrekkelijke afbeeldingen en video’s. Hiermee bedoelen we dat de afbeelding scherp moet zijn, met een duidelijke indeling en logisch moet aansluiten op wat je wilt zeggen op de pagina. Voor video’s is het belangrijk om een goed frame te hebben, met een opbouw en strakke editing.

Heb je hulp nodig met het doorvoeren van veranderingen op je website, of wil je graag een vernieuwd design dat ook rekening houdt met deze tips? Laat je adviseren en helpen door Bratpack! Neem contact met ons op en wij helpen je graag met het ontwerp en de optimalisatie van je website.