5 redenen waarom jij zou moeten investeren in SEO

20 november 2017

Vallen je bezoekersaantallen tegen? Wil je niet afhankelijk zijn van de grillen van online advertentieplatformen zoals AdWords en Bing Advertising? Dan is SEO marketing een goede keuze voor jou. De tijd is voorbij dat het voldoende is om aan het eind van een website project kort naar gerelateerde zoekwoorden te zoeken en deze in je teksten te verwerken. Om effectief te zijn moet zoekmachineoptimalisatie (SEO) van het begin af aan onderdeel zijn van elk (online) marketingproject. Wij geven je vijf redenen waarom SEO zo’n essentieel aspect is van jouw (online) marketingcampagne.

1. Zoekwoorden zijn meer dan decoratie

In plaats van achteraf wat zoekwoorden in de al geschreven content te stoppen als een soort versiering, moet je van begin af aan al gefocust zijn op mogelijke zoekwoorden. Oftewel schrijf met een doel, het gebruik en de implementatie van SEO is geen doel opzich. Wanneer jouw potentiële klanten op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag of oplossing voor hun probleem, beginnen ze meestal bij een zoekmachine als Google. Kennis van de meest gebruikte zoekwoorden is daarbij essentieel. Je moet weten wat voor zoekwoorden er gebruikt worden in zoekmachines voordat jij er als bedrijf op in kan spelen.

2. SERP analyse helpt jou te bepalen waar jouw prioriteiten moeten liggen

Search Engine Results Pages (SERP) is een andere benaming voor de resultaatpagina die je in zoekmachine te zien krijgt. Elke SERP is uniek, voer het woord: verhuurservice in, in Groningen of in Aalsmeer en je krijgt bij beide totaal verschillende resultaten te zien. Tevens spelen de volgende factoren mee bij het bepalen van de SERP: zoekgeschiedenis en relevante bedrijven in de omgeving. Deze factoren spelen een rol in wat de gebruiker uiteindelijk te zien krijgt. Het is voor organisatie belangrijk om te weten welke factoren belangrijk zijn voor jouw bedrijfstak. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden waar potentiële klanten veel naar zoeken? Zoeken ze hoofdzakelijk naar korte of juist naar lange woordgroepen? Zodra je bekend bent met het zoekgedrag van je doelgroep, dan weet je waar jij je op moet focussen.

3. Een gezond content profiel is essentieel

Tot een aantal jaar geleden kon je nog een goede positie binnen zoekmachines opbouwen door heel veel links aan te vragen. Deze links stonden vaak op nietszeggende domeinnamen en verwezen naar jouw website. Tegenwoordig is er veel meer nodig dan alleen een aantal links aan te vragen. Het algoritme van Google kijkt naar zaken zoals: linkprofiel, linkcontext, content op de domeinnaam en de domein- en pagina-autoriteit. Vandaag de dag wordt er veel belang gehecht aan de zogenaamde social media KPI’s. Social Media’s ‘kritieke prestatie indicatoren’ meten hoe jouw website precies scoort op social media. Een goed social media profiel (bedrijfsinformatie en actieve pagina) draagt bij aan de online autoriteit.

4. SEO verhoogt de geloofwaardigheid van jouw bedrijf

Een hoge ranking in Google betekent niet alleen dat je beter vindbaar bent. Potentiële klanten zijn ook eerder bereid daadwerkelijk een bezoek te brengen aan jouw site. Een hoge positie in Google wordt door veel websitebezoekers geassocieerd met betrouwbaar en autoriteit. Zo heeft de klant al hoge verwachtingen voordat ze jouw site überhaupt bezocht hebben.

5. SEO zorgt voor meer verkeer op jouw website

Natuurlijk betekent meer verkeer niet persé dat alle nieuwe bezoekers meteen tot conversie overgaan. Maar is het niet beter om een zaak op te zetten op een druk plein dan in een verlaten woestijn? De kans dat er potentiële kopers tussen het grotere aantal bezoekers zitten, is bovendien groot. Als jij SEO effectief inzet, komen er namelijk vooral mensen op jouw site terecht die naar een soortgelijk bedrijf op zoek zijn. En als jij niet overgaat tot de SEO strategie in jouw marketing campagne is een ander bedrijf jou wel voor om potentiële klanten voor jouw neus weg te kapen. Nadat je de stroombezoekers naar je website hebt geoptimaliseerd wordt het tijd om te testen welke bezoeken er voor conversies zorgen.

Wij begrijpen bij Bratpack dat het lastig is om altijd op de hoogte te zijn van de nieuwste technieken en ontwikkelingen binnen SEO. Daarom helpen we jou graag verder. Neem gerust contact met ons op om uit te vinden wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf.