10 tips voor een rendabele website | 3: Digitale nieuwsbrieven

17 april 2018

E-mailmarketing, oftewel het versturen van digitale nieuwsbrieven, is een snelle en doeltreffende manier om geïnteresseerden op de hoogte te houden. Hiermee bereik je alleen de mensen die zich speciaal voor jouw nieuwsbrief hebben ingeschreven. Het voordeel hiervan is dat je zeker weet dat het bericht bij de juiste doelgroep terechtkomt.

Welke mogelijkheden heb je met een nieuwsbrief? Onder andere het volgende:

  • Attenderen op onlangs verschenen nieuwsberichten op de website;
  • Attenderen op leuke acties en kortingen;
  • Informeren over veranderingen in je bedrijf of organisatie, denk aan nieuwe medewerkers, aangepaste openingstijden, jubilea, certificeringen en nog vele andere mogelijkheden.

email marketingVoordat je begint met het verzenden van jouw digitale nieuwsbrief, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Het gebruik van een vaste opmaak staat professioneel en schept duidelijkheid. Zorg dat je tijd maakt om een nieuwsbrief te schrijven, onze tip is om minimaal 1x per 2 maanden een nieuwsbrief te versturen. Zeg nou zelf, 6 per jaar, dat is toch prima te doen?

Wet- en regelgeving omtrent nieuwsbrieven

Houd ook rekening met de wet- en regelgeving omtrent nieuwsbrieven. Je mag alleen nieuwsbrieven sturen naar e-mailadressen die nadrukkelijke toestemming hebben gegeven om nieuwsbrieven te ontvangen. Ontvangers moeten zich te allen tijde af kunnen melden via een link in de mailing. Tevens moet je van tevoren duidelijk maken hoe vaak je een nieuwsbrief zal versturen. Zorg ook altijd dat de bedrijfsidentiteit duidelijk naar voren komt in de e-mail (vaste opmaak).

Verdiep je hier goed in voordat je jouw nieuwsbrieven gaat versturen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. De boetes zijn niet mis!

Zorg er vervolgens voor dat je een duidelijke button op jouw website zet om je bezoekers te attenderen op het bestaan van jouw interessante nieuwsbrief! Laat ze hierbij ook het archief bekijken, dan weten ze wat ze gaan krijgen (of wat ze missen).

Tip: Het kan echt geen kwaad om in je nieuwsbrief te verwijzen naar eerder geplaatste nieuwsberichten. Marketing = herhaling!