10 tips om je online fondsenwerving te verbeteren

6 oktober 2015

Ondanks het feit dat meer dan 90% van alle donaties nog via traditionele kanalen binnenkomt, is fondsenwerving via internet een steeds belangrijker en snelgroeiende bron van inkomsten voor goede doelen. Wij hebben al meer dan 10 jaar ervaring met online fondsenwerving. Wij ontwikkelen diverse websites voor goede doelen en werven bovendien zelf -als vrijwilligers- op bescheiden niveau fondsen voor lokale organisaties. Heb jij meer online fondsen nodig? Graag delen wij dan 10 praktische tips met jou, zodat je meer kunt bereiken!

 

1. Gebruik aftellers en (baro)meters. 

Dankzij deze tools kunnen bezoekers zien hoeveel geld er nog nodig is om het gestelde doel te bereiken. Dat motiveert mensen om meer te geven.


2. Laat andere donateurs aan het woord.

Als andere donateurs vertellen waarom zij iets hebben gegeven, zullen de bezoekers sneller een klik krijgen met jouw organisatie. Verhalen van andere donateurs maken de website namelijk persoonlijker én levendiger.
 

3. Schrijven is schrappen. 

Wees kort, bondig, krachtig, én houd het simpel en overzichtelijk. Vermijd dus lange, samengestelde zinnen. Een duidelijke tekst zal de bezoeker niet afleiden van het uiteindelijke doel: fondsen werven.


4. Toon bekende logo’s. 

Logo’s van betaalmethoden en betrouwbare keurmerken zullen vertrouwen opwekken en het de bezoeker makkelijker maken. Dit stimuleert de twijfelende bezoeker om tóch nog een donatie te doen.


5. Maak jouw website zo actueel mogelijk. 

Dit lijkt logisch, maar informatie kan al snel verouderen. Actuele pagina’s en onderwerpen krijgen bovendien voorrang in de zoekresultaten van Google.


6. Creëer meer kansen.

Geef bezoekers de mogelijkheid een donatie te doen zodra zij iets bestellen in een webshop. Een bedrag van € 26,- kan je bijvoorbeeld automatisch afronden op €30,- met de optie om dat terug te draaien. Aangezien de bezoeker toch zijn bestelling gaat plaatsen, is de kans groot dat de bezoeker deze € 4,- ook doneert.


7. Laat de bezoeker kiezen. 

Geef bijvoorbeeld drie verschillende keuzemogelijkheden aan bij het plaatsen van een donatie. De middelste optie zal door de meeste mensen gekozen worden, dus dat moet dan ook je richtbedrag zijn. Geef de bezoeker eventueel een extra mogelijkheid om een zelfgekozen bedrag te doneren.


8. Voeg belangrijke statistieken toe.

Dankzij specifieke gegevens zullen bezoekers het probleem sneller visualiseren en dit leidt uiteindelijk tot bewustwording. Denk bijvoorbeeld aan ‘Minstens 11% van de wereldbevolking (dat zijn 738 miljoen mensen) heeft geen toegang tot schoon drinkwater.’


9. Spreek de donateur aan. 

Nieuwsbrieven en bevestigingsmails kan je eenvoudig personaliseren door de naam van de donateur te gebruiken in de aanhef. Doe dat om een betere, persoonlijke band te krijgen met je donateur.


10. Vermijd eenmalige donaties. 

Eenmalige donaties leveren nou eenmaal minder geld op. Probeer om de doorlopende machtiging meer aandacht te geven in de structuur van je website.

Deze 10 praktische tips kun je eenvoudig toepassen tijdens het ontwikkelen van je website. Het maken van de perfecte website is bijna onmogelijk, maar je kunt wél het rendement verbeteren op je bestaande website door bovenstaande tips te gebruiken.

Hulp bij de verbetering van online fondsenwerving?
Wil je het aantal donateurs en reacties via jouw website verhogen? Laat je adviseren en/of helpen door Bratpack