Verhoog je mobiele conversies

9 januari 2019

Het aantal mensen dat websites bezoekt via de smartphone neemt elk jaar toe. Toch blijft het aantal conversies nog altijd achter ten opzichte van het aantal conversies via de desktop. Hoe kan dit? Navigeren via een mobiel apparaat gaat nog altijd moeilijker dan via de desktop. Consumenten zijn gewend aan het gebruik van muis en toetsenbord en vinden items op de website eenvoudiger via desktop dan via mobiel. Niks aan te doen, zou je zeggen. Maar is het niet zonde om je mobiele bezoekers, die waarschijnlijk een groot aandeel vormen van je totale verkeer, compleet te negeren bij het optimaliseren van je conversiepercentage? Met een goede strategie maak je je website gebruiksvriendelijk voor mobiele apparaten en verhoog je het aantal mobiele conversies.

Tips voor het verbeteren van je mobiele conversies

Nu denk je vast dat het aanpassen van een mobiele website alleen iets is voor de echte technicus onder ons. Maar niks is minder waar. De meeste van onderstaande tips zijn eenvoudig te implementeren. Met een paar kleine aanpassingen, maak je groots verschil in conversies via mobiel:

  • Optimaliseer je menu voor mobiel gebruik;
  • Maak duidelijk wat de status is van een handeling;
  • Laat formulieren er makkelijk uitzien en optimaliseer deze voor mobiel;
  • Publiceer en optimaliseer content voor de mobiele gebruiker.

Optimaliseer je mobiele menu

Smartphonegebruikers struikelen nog te vaak over een mobiel menu dat geen overzicht biedt. Of een menu wat ze niet kunnen bereiken. Het belang van een mobiel vriendelijk menu is dat deze binnen bereik moet zijn van de duim, ook wel ‘tumb reach’ genoemd. Aangezien de mobiele telefoons met de jaren groeien en onze handen nu eenmaal niet, moet de mobiele website hierin mee ontwikkelen.

Voorkom echter dat een groot deel van het menu naar de bovenkant van het scherm verdwijnt vanwege teveel opties.  Zorg er bovendien voor dat de bezoeker eenvoudig terug kan keren naar de homepage en zet de meest relevante opties zoveel mogelijk onderaan.

Voorkom irritaties, geef feedback

Niks is irritanter dan niet weten waarom je ergens op moet wachten of waarom je niet verder kan in een proces. Op een mobiele website levert dit nog meer irritaties op, omdat het scherm veel kleiner is en bepaalde dingen dan simpelweg niet opvallen. Geef dus duidelijk aan wat er aan de hand is op de website. Laat bijvoorbeeld een laadbalk zien als je website aan het laden is en maak een duidelijke rode rand om een invulveld, wat nog leeg is. Benoem ook waarom iets ingevuld moet worden. Waarom wil je bijvoorbeeld iemand zijn telefoonnummer én e-mailadres weten? Bied transparantie naar je bezoekers en verlaag zo de drempel tot aankopen.

Formulieren op mobiel

Ook op de mobiele website heb je te maken met formulieren die je moet invullen. Of dit nu gaat om gegevens of het invullen van een contactformulier. We komen er ook op de mobiele website niet onderuit. Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen deze zonder moeite invullen? Maak het formulier eenvoudig, of beter nog: laat het er eenvoudig uitzien. Plaats de velden niet krap naast elkaar, maar onder elkaar. Op mobiel is alles kleiner en zo geef je de gebruiker meer ruimte om gegevens in te vullen. Maak daarnaast ook gebruik van een dynamisch toetsenbord. Een toetsenbord dat zich aanpast aan het veld. Bijvoorbeeld in Nederland bestaat een postcode uit standaard 4 cijfers en 2 letters, zorg er daarom voor dat het toetsenbord hierop aansluit, zodat bezoekers deze stap niet zelf hoeven te maken. Dit scheelt bezoekers veel tijd.

https://lh6.googleusercontent.com/bOcQ8vJM2yJuuJ2AtQO-Kg83l-UjRpnishXUPexYW97W06JV0Zj4zIBTQbiQX0T1s2htGKRNIq0pwbXauxLERLlv2QDZ24IzpUDe9LeXGwmCacUBEjiDzOZsY9y0pGwZUxPJvZPD

Publiceer en optimaliseer content voor mobiele gebruikers

De content van je website is natuurlijk essentieel. Zorg er daarom voor dat je relevante zoekwoorden gebruikt die ook mobiele bezoekers aanspreken. Smartphonegebruikers zijn over het algemeen sneller afgeleid dan desktopgebruikers. Ingespannen lezen op een klein scherm vergt namelijk veel concentratievermogen. Begin je teksten daarom altijd met de belangrijkste informatie, schrijf kort en bondig en zorg ervoor dat je tekst scanbaar is. Optimaliseer je content bovendien voor mobiele apparaten, zodat smartphonegebruikers een volledig functionerende website voor zich krijgen. Het is immers heel frustrerend als de tekst te breed is om volledig op het scherm te passen of als afbeeldingen niet goed worden weergegeven.

Ook meer mobiele verkopen?

Wil jij een website die volledig compatibel is met mobiele apparaten? Streef jij naar meer mobiele conversies? Bratpack biedt op maat gemaakte websites die aansluiten bij jouw eigen wensen en die van je doelgroep. Neem gerust contact op om de mogelijkheden voor jouw organisatie met ons te bespreken.