8 SEO tips voor 2019

13 december 2018

Het eind van 2018 is in zicht. Nog even en we ontkurken met z’n allen de flessen champagne en gaan knallend het nieuwe jaar in. Maar welke uitdagingen en mogelijkheden staan er op ons te wachten in 2019? En wat kunnen we verwachten op het gebied van SEO in het nieuwe jaar? Vorig jaar namen we je mee naar de belangrijkste SEO trends in 2018. Intussen zijn er op het gebied van SEO nieuwe mogelijkheden en uitdagingen ontstaan. Ontdek welke en ga het nieuwe jaar ‘vindbaar’ tegemoet.

1. Houd rekening met het E-A-T principe

E-A-T staat voor Expertise, Authority and Trust. Deze drie eigenschappen komen samen onder de pijler ‘betrouwbaarheid’ die het komende jaar alleen maar belangrijker zal worden. Google besteedt in zijn ranking factoren namelijk veel aandacht aan deze pijler. Zorg daarom voor betrouwbare backlinks en niet voor links op commerciële startpagina’s zonder content. Spoor klanten bovendien aan om hun goede ervaringen online te delen om het vertrouwen in jouw organisatie te vergroten.

2. Vergroot je bereik door middel van linkbuilding

Hoe verhoog je jouw status in Google? ‘Link power’ speelt een belangrijke rol voor jouw positie en blijft ook in 2019 van invloed. Wanneer een andere website naar jouw site of merknaam verwijst, krijgt jouw organisatie meer gezag. Maar hoe ontvang je backlinks? Door relevante content te creëren! Maak content die de moeite waard is om te delen en bouw op die manier een natuurlijk linkprofiel op. Backlinks hoeven in 2019 niet eens meer echte ‘links’ te bevatten. Google merkt nu ook verwijzingen naar jouw site zonder links op.

3. Speel in op de Voice Search trend

Voice Search is allang niet meer een kleinschalige trend; bijna een derde van de dagelijkse zoekopdrachten wordt ingesproken in plaats van getypt. Niet alleen tieners, maar ook steeds meer volwassenen maken gebruik van Voice Search. Dit heeft te maken met het toenemende gebruik van digitale assistenten en zogenaamde smart home-producten. De laatstgenoemde producten zijn apparaten die aan elkaar gekoppeld zijn en met elkaar communiceren via WiFi of Bluetooth. Zo bedien je bijvoorbeeld je verlichting, verwarming en televisie gemakkelijk door middel van je stem. Deze ontwikkelingen in Voice Search hebben ook gevolgen voor SEO. Enkele tips:

  • richt je op mobiele gebruikers;

  • maak gebruik van microdata, zoals locatie en telefoonnummer;

  • focus op ‘wat’-, ‘waar’- en ‘waarom’-zoekopdrachten.

4. Optimaliseer je website voor mobiele apparaten

Meer dan de helft van alle zoekopdrachten wordt uitgevoerd via een mobiel apparaat. Zorg er daarom voor dat je website een gebruiksvriendelijke mobiele versie heeft. Sinds afgelopen zomer is Google begonnen met mobile-first indexing. Dit betekent dat Google als eerste naar de mobiele versie van je website kijkt om de ranking van je webpagina te bepalen. Door deze ontwikkeling is het noodzakelijk om een goede mobiele gebruikerservaring te creëren. Optimaliseer je website daarom nu voor mobiele apparaten als je dit nog niet had gedaan.

5. Verbeter je positie met relevante content

Google lanceerde in 2015 RankBrain, een zelflerend algoritme dat in grote mate de positie van jouw website in de zoekresultaten bepaalt. Het systeem kijkt onder andere naar het aantal kliks en de tijd die bezoekers op jouw website besteden om te bepalen hoe relevant je site is. Klikken veel mensen op jouw webpagina, maar verlaten ze je website daarna meteen weer? Dan heeft dit mogelijk een slechte invloed op je ranking. Creëer relevante content en voeg betrouwbare meta descriptions toe om je positie in Google te verbeteren!

6. Zet gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel

De werking van RankBrain is nauw verbonden met het belang van gebruiksvriendelijkheid. Als jij een populaire zoekterm gebruikt die de internetgebruiker misleidt over de content van je website, is jouw site niet erg gebruiksvriendelijk. Op den duur benadeelt dit bovendien je positie in Google, omdat mensen meteen wegklikken. Andere factoren die een rol spelen in de gebruiksvriendelijkheid van je website zijn:

  • laadsnelheid;

  • technische mankementen;

  • mobiele optimalisatie.

Zorg ervoor dat je site ook op technisch gebied goed in elkaar zit om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verhogen.

7. Focus minder op zoekwoorden, maar meer op topics

De focus van Google verschuift zich steeds meer van zoekwoorden naar topics. Internetgebruikers zijn namelijk niet langer op zoek naar teksten die volgepakt zijn met bepaalde zoekwoorden, maar naar pagina’s met diepgaande informatie die zich richt op een bepaald topic. Dit betekent niet dat zoekwoorden er helemaal niet meer toedoen. Ga op zoek naar semantisch gerelateerde zoekwoorden en bedenk wat je lezer écht aanspreekt. Probeer in 2019 vanuit deze instelling je SEO-teksten te schrijven.

8. Maak relevante content

Deze tip is gerelateerd aan de vorige. Zorg ervoor dat je teksten uniek blijven en van toegevoegde waarde zijn. Schrijf niet een tekst vanuit de gedachte dat je nou eenmaal ‘iets’ moet schrijven. Schrijf om de lezer aan te spreken. Maak gebruik van woordanalyse tools om de dichtheid en leesbaarheid van de tekst te meten. Staat in elke zin het zoekwoord? Dan haakt een bezoeker waarschijnlijk snel af, omdat de tekst niet lekker leest. Gebruik je veel lastige woorden en passieve zinnen? Ook dat komt de leesbaarheid van de tekst niet ten goede. Kies daarom voor actieve zinnen en eenvoudig taalgebruik om de aandacht van de lezer vast te houden.

Start jouw jaar met de ultieme SEO strategie

De waarde van SEO verandert door de nieuwe aanpassingen niet. Maar door deze nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Voice Search en mobile-first indexing krijgt SEO wel een steeds andere invulling. Daarom is het goed om ook in 2019 op de hoogte te zijn van de laatste trends in online marketing! Start dit jaar goed en schakel Bratpack in voor jouw SEO strategie. Werk aan linkbuilding en creëer sterke content om de juiste doelgroep te bereiken. Neem gerust contact met ons op voor een informerend gesprek.

8 SEO tips voor 2019 Bratpack