Wat gebeurt er online in Nederland?

24 juli 2018

Het internet ontwikkelt zich razendsnel en verschillende soorten social media volgen elkaar in rap tempo op. Het marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel doet jaarlijks onderzoek naar het internetgebruik van vier generaties Nederlanders: de digitieners (14-21 jaar), millennials (22-33 jaar), generatie X (37-56 jaar) en de babyboomers (57 jaar of ouder). Wij lichten de interessantste inzichten uit dit onderzoek voor je uit.

Online winkelen neemt toe

Meer dan 90 procent van de Nederlanders koopt weleens online. Meestal gebeurt dit via de laptop of de desktop. Toch neemt ook het kopen via de smartphone in 2018 sterk toe, tot wel bijna 40 procent. De millennials nemen hierin met een aandeel van 70 procent duidelijk het voortouw. Hierop volgen de digitieners met een aandeel van ruim 45 procent.

Hoe betalen Nederlanders het liefst online?

iDEAL is sinds jaar en dag de meest populaire online betaalwijze. Ook betaalmethoden als Afterpay, Paypal en creditcard nemen toe in gebruik. Afterpay is vooral voor digitieners aantrekkelijk vanwege hun begrensde budget. Eerst zien en dan geloven is een principe dat deze generatie zeer aanspreekt. Pas als ze zeker weten dat het nieuwe T-shirt past of dat het spel echt de moeite waard is, willen de tieners betalen.

Aantal social media gebruikers groeit door

Hoewel social media platforms als Facebook en Twitter hun beste tijd lijken te hebben gehad, is het nog altijd niet gedaan met het gebruik van social media. Zo is bijna 95 procent van de ondervraagden lid van minstens één sociaal netwerk. Het gebruik van netwerken als WhatsApp, Instagram en Snapchat neemt bovendien juist toe. WhatsApp is onder alle generaties populair, ook al maken babyboomers net wat minder gebruik van dit online netwerk dan de andere groepen. Snapchat en Instagram blijven vooral onder de jongste generatie in trek, ook al beginnen millennials interesse te krijgen in deze platforms. De babyboomers keren zich vooral tot social media als Facebook en WhatsApp.

 

Wat gebeurt er online in Nederland?

Zorgen over persoonlijke online gegevens

Met het gebruik van social media komt ook de onrust over het gebruik van persoonlijke gegevens. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan zich weleens zorgen te maken over wat bedrijven precies doen met hun data. Wat is onder deze Nederlanders vooral een bron van verontrusting?

  • Ruim 40 procent zegt bang te zijn dat persoonlijke gegevens worden doorverkocht aan commerciële partijen.
  • Ruim 35 procent van de Nederlanders vreest dat hun online gedrag wordt gevolgd door commerciële bedrijven.
  • Slechts iets minder dan 15 procent zegt zich totaal geen zorgen te maken over de verwerking van hun persoonlijke gegevens.

Op steeds meer apparaten online

Nog altijd is de desktop het meest populaire apparaat om toegang te krijgen tot het internet. Toch daalt het gebruik van de desktop langzaam maar zeker en maakt het plaats voor andere apparaten, zoals de smartphone, tablet en televisie. Nederlanders pakken steeds vaker de smartphone om een website te bezoeken of een aankoop te doen. Onder de millennials is er een stijging te zien van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Zo surft 95 procent van de millennials graag op het internet door middel van hun smartphone.

 

Tegelijkertijd blijft ook het internetgebruik via de laptop onder deze doelgroep hoog, met zo’n 90 procent die vast blijft houden aan de draagbare PC. Ook de digitieners, generatie X en de babyboomers zien de smartphone steeds vaker als goed alternatief van de laptop. Het gebruik van de tablet blijft daarentegen steken op de 60 procent. De televisie wordt ondertussen door bijna 40 procent van de Nederlanders ingeschakeld om internet te gebruiken.

Het online gedrag van Nederlanders

Er valt natuurlijk nog veel meer te zeggen over het online gedrag van Nederlanders. Hoe speel je hier als onderneming op in? Bovenal is het belangrijk dat je website compatibel is voor verschillende mobiele apparaten. Steeds meer bedrijven hebben ook een app waarmee de consument gemakkelijk producten koopt uit de webshop. Daarnaast is een goede online marketing strategie een belangrijke factor in het succes van je onderneming. Weet waar je doelgroep in geïnteresseerd is en adverteer gericht om deze potentiële klanten te bereiken. Neem gerust contact op met Bratpack om de mogelijkheden van online marketing voor uw bedrijf te bespreken.