Voice & visual search in online marketing

21 maart 2018

Misschien zijn lange rijen voor de kassa in de toekomst wel verleden tijd. Steeds meer aankopen gaan namelijk via de digitale snelweg. Wist je dat meer dan de helft van de webshop bezoekers vanaf een mobiel apparaat komt? Dankzij nieuwe online ontwikkelingen gaat dit digitale shoppen steeds sneller en gemakkelijker. De opkomst van voice search en visual search en de inzet van Artificial Intelligence (AI) veranderen veel op het gebied van online marketing. Wat moet je weten over deze nieuwe ontwikkelingen?

Gepersonaliseerde ervaring met AI

Veel retailers proberen hun klanten een gepersonaliseerde ervaring te bieden via hun app of webshop door in te spelen op hun gedrag. Met behulp van AI worden er persoonlijke aanbevelingen gedaan op basis van jouw gebruik van de app. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het overzicht van Netflix. De films en series die je eerder hebt bekeken en de beoordelingen hiervan vormen de basis voor de aangeraden films en series die op je startpagina verschijnen en bepalen zelfs welke cover getoond wordt. Door AI in te zetten, kom je te weten wat voor gedrag je klanten vertonen. Hier kan je vervolgens op inspelen om de customer experience te optimaliseren.

Virtual reality: een nieuwe dimensie aan winkelen

Met virtual reality wordt de klantervaring nog aangenamer. Met de nieuwe app van IKEA zie je precies hoe die mooie stoel of die leren bank in jouw huis zouden staan. Zo wordt het niet alleen makkelijker om tot aankoop over te gaan, maar ook een stuk leuker. Vermoedelijk gaan steeds meer online retailers in de toekomst de mogelijkheden van virtual reality inzien en benutten. Zo laat automerk DS Automobiles klanten een virtuele autorit maken om de wagen van hun dromen uit te proberen en het interieur aan te passen naar hun wensen. Maar ook voor kledingwinkels kan virtual reality uitkomst bieden. Voeg een nieuwe dimensie toe aan het winkelen door de klant rond te laten lopen in een digitale winkel.

Augmented reality Bratpack
Augmented reality, Wikimedia Commons, 20 maart 2016

Voice search en de veranderde SEO

Als het aan voice search ligt, hebben we over een tijd misschien wel geen toetsenbord meer nodig. Virtuele assistenten als Siri, Alexa en Cortana maken zoeken niet alleen eenvoudiger, maar ook heel anders. Voice search laat veel meer context toe dan getypte zoekopdrachten, die vaak uit één of enkele zoekwoorden bestaan. Dit verandert ook het schrijven van SEO-teksten. Waar je voorheen een landingspagina kon schrijven voor één bepaald zoekwoord, kan je nu beter een pagina schrijven over verschillende zoekwoorden die met elkaar samenhangen.

Shop je outfit bij elkaar met visual search

Ook visual search maakt toetsenborden binnenkort misschien wel overbodig. Soms zegt een afbeelding meer dan duizend woorden. Je bent bijvoorbeeld op zoek naar een bepaalde schoen en wilt weten waar je die kunt kopen. Door middel van visual search vind je precies de schoenen waarnaar je op zoek bent en ook de winkel die ze aanbiedt. Visual search kom je al tegen in de Reverse Image Search van Google en nu ook op Pinterest. Met de ‘Shop the Look’ functie van Pinterest selecteer je een bepaald kledingstuk op een foto, waarna je een lijst ziet van soortgelijke producten. Met Pinterest Lens fotografeer je zelf een product en krijg je een alternatief aangeboden op het platform. Visual search staat nog in de kinderschoenen, maar biedt veel potentie voor online retail.

Voice visual search bratpack

Ga voor een persoonlijke benadering

In al deze online ontwikkelingen staat de persoonlijke klantbenadering centraal. Voice search, visual search en AI maken een gerichte, gepersonaliseerde aanpak mogelijk. Weet wat jouw klanten willen en maak het ze zo makkelijk mogelijk om tot aankoop over te gaan. Wil je weten hoe je jouw klanten het beste kunt bereiken en hoe je inspeelt op alle nieuwe retail trends? Bratpack is expert op het gebied van online marketing en helpt je graag verder. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.