8 belangrijke SEO trends in 2018

13 december 2017

Nog een paar weken en dan is het alweer 2018, geef jezelf een voorsprong en kijk hoe je de SEO trends voor 2018 in jouw website implementeert. Ook in 2018 blijft het zaak om goed vindbaar te zijn voor je doelgroep. Het is belangrijk om tijd te investeren in zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. De ontwikkelingen op het gebied van SEO gaan razendsnel. Om goed voorbereid het nieuwe jaar in te gaan, zetten wij acht belangrijke trends op een rijtje die in 2018 een nog grotere rol gaan spelen.

1. Kies voor visuele content

Volgens onderzoek van Cisco, marktleider op het gebied van IT en netwerken, zullen video’s in 2021 tachtig procent uitmaken van het totale online verkeer. Als je zichtbaar wil zijn voor je klanten, doe je er dus goed aan om relevante en rijke visuele content te creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan infographics, maar ook aan bedrijfs- en productvideo’s. Jouw potentiële klanten zijn niet alleen op Google te vinden, maar schakelen ook steeds vaker YouTube in als zoekmachine. De volgers en weergaven die je op YouTube genereert, kunnen zomaar veranderen in website bezoekers en klanten. Bovendien bestaat meer dan de helft van Google zoekresultaten uit YouTube video’s. Om in 2018 vindbaar te blijven in de zoekresultaten van Google, is het dus handig om gebruik te maken van YouTube. Maar onder visuele content vallen niet alleen video’s. Het is ook belangrijk om je afbeeldingen te optimaliseren, zodat een bezoek aan jouw website aantrekkelijk is.

2. Houd rekening met Voice Search

In plaats van te typen, maken mensen steeds vaker gebruik van gesproken zoekopdrachten: Voice Search. Volgens comScore zal de helft van alle zoekopdrachten in 2020 via Voice Search zijn. Digitale assistenten als Siri en Alexa veroveren de markt en zorgen ook voor een verandering binnen SEO in 2018. Zo verschillen gesproken zoekopdrachten van geschreven zoekopdrachten. Hoe moet je hier op inspelen? Volgens Backlinko zijn er een aantal strategieën die jouw website optimaliseren voor Voice Search. Zorg er ten eerste voor dat je content zichtbaar is op de eerste pagina. Let er bovendien op dat je content een vraag en antwoord bevatten. Zo vinden potentiële klanten gemakkelijk jouw website wanneer ze iets vragen aan hun digitale assistent.

3. Ga de diepte in met uitgebreide artikelen

Google beoordeelt een website niet meer oppervlakkig zoals vroeger, maar op de tekstuele inhoud. Hoewel het nog steeds belangrijk is om keywords te gebruiken, hoeven deze niet meer zo exact te zijn als voorheen. Google begrijpt steeds beter de context van de teksten die je schrijft. Daarom moeten teksten meer gericht zijn op de kwaliteit van de content. Kwalitatieve artikelen scoren niet alleen goed bij Google, ook bij bezoekers. Schrijf daarom diepgaande artikelen die:

  • een onderwerp in al zijn facetten beschrijven;
  • minimaal 350 woorden bevatten;
  • LSI keywords bevatten.

Latent Semantic Indexing (LSI) Keywords zijn woorden en termen die logisch samenhangen met de keywords die je gebruikt. Zo zijn ze dus direct verbonden met het onderwerp waarover je schrijft. Probeer bij het schrijven op zoveel mogelijk LSI keywords in te gaan om je vindbaarheid te verbeteren.

Seo tredns 2018

4. Zorg voor de ultieme gebruikerservaring

Google gaat ook steeds meer letten op de zogenaamde UX-factoren. Deze User Experience factoren letten op de waarde van de inhoud en de verhouding tussen tekstuele content, pop-ups en visuele content. Zo filtert het algoritme van Google websites vol onzinnige content en spam reclames uit de zoekresultaten. Zorg er voor dat je relevante content biedt op je website en dat de gebruikerservaring altijd voorop staat.

5. Wees bedacht op de werking van RankBrain

Sinds 2015 heeft RankBrain zich ontwikkeld tot de op drie na belangrijkste ranking factor van Google. Het is een zelflerend systeem dat gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om zoekopdrachten te interpreteren. Hoe werkt het? RankBrain analyseert en interpreteert miljarden zoekopdrachten, waaruit allerlei patronen rollen die mensen niet kunnen zien. De kunstmatige intelligentie van RankBrain stelt Google in staat zoekopdrachten te interpreteren en jou als gebruiker van relevante zoekresultaten te voorzien. Bovendien brengt RankBrain een volgorde aan in deze zoekresultaten door te letten op de zogenaamde ‘dwell time’ en ‘click through rate’ van een resultaat.

Blijven bezoekers van deze pagina over het algemeen lang op deze pagina? En hoeveel bezoekers klikken op deze resultaatpagina? Deze twee factoren zijn erg belangrijk voor RankBrain. Zorg er voor dat je website relevant blijft en dat de website pagina’s gericht zijn op mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie. Hoe specifieker, hoe beter.

6. Zorg dat je site op HTTPS draait

Je kunt in 2018 echt niet meer aankomen met een non-secure website zonder SSL certificaat. Browsers waarschuwen steeds vaker voor dit soort websites en ook Google zal steeds meer letten op SSL als ranking factor. Tevens geeft browser Google Chrome aan dat een website zonder SSL-certificaat (HTTP) ‘niet veilig’ is. Zorg er daarom voor dat je site op HTTPS draait!

7. Maak gebruik van backlinks

Backlinks zijn links op andere websites die naar jouw pagina’s verwijzen. Hierdoor bevelen andere websites jouw website als het ware aan, waardoor meer mensen jouw website gaan waarderen. Backlinks kopen heeft geen zin meer, aangezien Google dit soort slinkse strategieën er snel tussenuit filtert. Het is beter om voor een aanpak te gaan die de kwaliteit van de links waarborgt. Backlinks hebben namelijk alleen zin als ze jouw waarde als autoriteit in een bepaalde branche daadwerkelijk bevestigen. Schrijf bijvoorbeeld gastblogs op andere sites en verwerk in die blogberichten een aantal links naar jouw website.

8. Garandeer snelheid, juist op smartphones

De smartphone is niet meer weg te denken in het reguliere internetgebruik, in 2018 zal het marktaandeel van de smartphone nog verder toenemen. Internetgebruikers voeren steeds vaker zoekopdrachten uit op hun smartphones dan op de computer. Toch zijn veel websites hier nog niet goed op ingespeeld. Hoewel de meeste websites weliswaar responsive zijn, zijn ze vaak nog niet erg snel of optimaal ontworpen voor het gebruik op een kleiner scherm. Optimaliseer daarom je website, om je websitebezoeker alles te kunnen bieden wat je in huis hebt. Je websitebouwer kan je hier prima bij helpen.

Start jouw optimale SEO strategie in 2018 met Bratpack!

Een goede SEO strategie ontwikkelen is niet eenvoudig en kan veel tijd kosten. Tijd die je als website verantwoordelijke of ondernemer vaak niet hebt. Bratpack helpt je daarom graag uit de brand. Met onze kennis van SEO optimaliseren we jouw website, zodat je goed vindbaar wordt en blijft in zoekmachines zoals Google. Bereik in 2018 een groter publiek en haal meer rendement uit jouw website. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw website te bespreken. Wij hebben al verschillende SEO successen geboekt, wat is jouw goede website voornemen voor 2018?