Black Friday: haal ook meer omzet uit jouw webshop!

17 november 2017

Rijen mensen voor de deur, graaiende en vechtende koopjesjagers die elkaar de haren uit het hoofd trekken... en dat allemaal voor de beste deal. Dit zijn de Black Friday taferelen die je in Amerika aan kunt treffen. Geen geintje!

Maar wat is Black Friday nu eigenlijk? Op vrijdag 24 november stunten veel fysieke winkels en webshops met aanbiedingen en kortingen. Dit is vaak het moment waarop men (in Amerika) start met het doen van kerstinkopen. In Nederland is dit vooral een mooie gelegenheid om voordelig te shoppen. 

Black Friday en Cyber Monday

In Amerika draait Black Friday om één (vrij)dag. In Nederland stunten veel retailers het hele weekend met kortingen tot Cyber Monday (27 november 2017). Cyber Monday is het online antwoord op Black Friday. Veel Amerikanen deden op de eerste werkdag na Black Friday hun online kerstinkopen om de drukte in fysieke winkels te omzeilen. Hiermee werd dus weer een nieuwe koopdag geboren. In Nederland valt Cyber Monday eind november/begin december, een periode waarin veel consumenten nog snel Sinterklaasinkopen doen. Ook een mooie kans om meer omzet te behalen!

Online shoppen vs fysieke winkels

Black Friday wordt steeds bekender en populairder in Nederland. Een op de vijf Nederlanders is bekend met dit fenomeen en zo’n 18% gaat dit jaar op koopjesjacht aldus een onderzoek van Motivaction. 30 Procent van de Black Friday shoppers verwacht voornamelijk online te gaan shoppen en 16% in fysieke winkels. 

Populaire Black Friday producten

De producten die de deelnemers van het onderzoek verwachten te kopen zijn:

  • kleding (41%)
  • schoenen (36%)
  • parfum (28%)
  • beautyproducten/make-up (21%)
  • computers/laptops (20%)
  • speelgoed (20%)

Ruim 50% van de ondervraagden geeft aan ‘gewoon’ en voordelig te willen shoppen, maar ook de feestdagen spelen zeker mee in het koopgedrag.

Ook met jouw webshop inspelen op Black Friday?

Black Friday is een mooie gelegenheid om meer omzet met jouw webshop te behalen. Maar hoe kun je dit het beste doen en waar moet je allemaal aan denken?

  1. Actiepagina: Om alle actieproducten overzichtelijk op jouw webshop te tonen is het aan te raden een actiepagina aan te maken.
  2. Social media: Vergeet ook niet om de actie op jouw social media kanalen bekend te maken, met hierbij de link naar de Black Friday actiepagina.
  3. AdWords campagnes: Pas je advertenties aan zodat er ook via de betaalde kanalen duidelijk wordt dat jouw webshop mee doet aan Black Friday.
  4. Oude voorraad verkopen: Black Friday biedt een mooie kans om artikelen die minder goed verkopen weer aan de man te brengen. Wel is het belangrijk om daarnaast ook populaire producten aan te bieden voor een scherpe prijs. Zorg voor variatie in jouw Black Friday aanbod.

Mochten nog niet al jouw Black Friday actieproducten verkocht zijn, geen paniek! Er is ook nog Cyber Monday. En zoals eerder aangegeven worden in Nederland de meeste Black Friday acties verlengd tot en met het weekend. Genoeg kansen toch? 

Black friday Bratpack