Succesvol remarketing gebruiken

10 mei 2017

Heb je een website waar veel bezoekers op komen, maar gaan die bezoekers niet vaak genoeg over tot een conversie (d.w.z. gaan ze niet over tot een gewenste actie op jouw website)? Denk er dan eens over na om remarketing in te zetten.

Wat is remarketing?

Remarketing is een manier van betaald adverteren, waarbij er advertenties vertoond worden aan mensen die jouw website de afgelopen tijd hebben bezocht. Wanneer je producten verkoopt kun je iemand een advertentie laten zien van een product dat zij eerder bekeken, maar niet gekocht hebben. Hierdoor blijft jouw product in het geheugen en vergroot je de kans dat ze overgaan tot een aankoop. Dit principe werkt niet alleen voor producten, maar ook voor diensten die je aanbied. 

remarketing

Met remarketing advertenties kun je veel verschillende soorten advertenties laten zien om een bezoeker opnieuw te bereiken, zoals:

  • Tekstadvertenties (zichtbaar in zoekmachines);
  • Dynamische remarketing advertenties (zichtbaar op andere websites: bijv. nieuwssites);
  • HTML 5- advertenties (zichtbaar op andere websites: bijv. nieuwssites);
  • Statisch of bewegende banners (zichtbaar op andere websites: bijv. nieuwssites).

remarketing voorbeeld


5 tips voor succesvolle remarketing

1.            Bepaal je doelgroepen: in een remarketinglijst kun je aangeven welke bezoekers in aanmerking komen om op die lijst te komen. Hier kun je regels voor instellen, zodat mensen die bepaalde pagina’s hebben bekeken in de remarketinglijst terecht komen. Maak zo verschillende lijsten aan die focussen op een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld winkelwagenverlaters).

2.           Maak meerdere advertentievarianten en formaten: het is belangrijk om te testen welke advertentievariant het beste scoort en dus de meeste conversies oplevert.

3a.          Gebruik frequency caps: bij de instellingen van jouw remarketing campagne kun je instellen hoe vaak per dag, per week of per maand de advertenties vertoond worden aan een persoon. Door een limiet in te stellen voorkom je irritatie waardoor de advertenties een optimaal effect kunnen hebben.

3b.         Pas aan hoe lang iemand opnieuw benaderd kan worden: tijdens een bezoek aan jouw website wordt een cookie in de browser van de bezoeker geplaatst, zodat deze bezoeker op jouw remarketinglijst komt. Hierdoor kunnen ze later een remarketing advertentie zien. Door een beperkte periode in te stellen weet AdWords hoe lang de bezoeker op jouw remarketinglijst moet blijven. Zo blijven jouw bezoekers niet constant jouw advertenties zien. Bovendien kan het handig zijn wanneer een product na een bepaalde tijd op is. Jij kunt de bezoeker tegen die tijd dan opnieuw benaderen voor een herhaalaankoop.

4.            Plaatsingen: stel je verkoopt hardloopschoenen en jouw remarketing advertentie verschijnt op een pagina met een nieuwsartikel over een bomaanslag bij de Boston marathon. Of, zoals het voorbeeld hieronder, jouw vliegticket advertentie verschijnt naast een bericht over een vliegtuigcrash. Die advertentie gaat consumenten niet overhalen om jouw schoenen te kopen of een ticket te boeken. Erger nog, ze kunnen hierdoor een negatieve associatie krijgen met jouw bedrijf! Door sommige plaatsingen uit te sluiten kun je dit voorkomen. Daarbij kun je jouw consumenten op deze manier beter bereiken op een moment dat ze open staan voor een aankoop.

Remarketing voorbeeld klm


5.            Gebruik ook andere uitsluitingen: Naast het uitsluiten van verschillende plaatsingen, kun je in doelgroepen ook bezoekers uitsluiten die al geconverteerd hebben. Op deze manier voorkom je dat mensen die al een actie hebben uitgevoerd (zoals een aankoop doen, contact opnemen of een offerte aanvragen) advertenties te zien krijgen. Ook dit zorgt ervoor dat jouw campagnes effectiever worden.

Remarketing optimaliseren voor maximaal resultaat

Door deze tips te volgen en jouw remarketing campagnes te blijven optimaliseren kun je meer conversies op jouw website realiseren. Heb je hulp nodig bij het instellen van jouw remarketing campagnes? Of heb je geen tijd om jouw campagnes bij te houden en te optimaliseren? Laat je dan ondersteunen door een echte specialist! Bij Bratpack werken specialisten die jou kunnen helpen om het meeste uit jouw Google AdWords campagnes en remarketing te halen. Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen!