Vragen over Zoekmachine Adverteren (SEA) via Adwords of Bing?

20 april 2017

Zo nu en dan krijgen wij bij Bratpack vragen over zoekmachine adverteren (SEA). Deze vragen krijgen wij zowel van klanten die nog geen SEA inzetten als klanten die wel al SEA inzetten maar voor hun gevoel niet genoeg rendement behalen.

Wat is het voordeel van adverteren in zoekmachines?

Wanneer je altijd zichtbaar wilt zijn voor potentiële klanten is de inzet van zoekmachine adverteren een goede optie. Door het gebruik van geografische en demografische instellingen kun je door bijvoorbeeld op taal en locatie heel eenvoudig je doelgroep targeten. Op deze manier worden er geen euro’s verspilt aan personen die niet geïnteresseerd zijn in jouw boodschap. Het gebruik van SEA kan je helpen om je bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

Wat is het marktaandeel van de zoekmachines?

Na jaren van stijging qua marktaandeel door Google is er sinds december 2015 iets aparts aan de hand. We zien vanaf die periode langzaam het marktaandeel van Google afnemen en het marktaandeel van Bing toenemen. Het marktaandeel in maart 2017 als volgt verdeelt:

  1. Google: 89 %
  2. Bing*: 7 %
  3. Yahoo*: 1,50 %
  4. Startpagina: 0,75 %
  5. DuckDuckGo: 0,90 %
  6. Overig: 0,55 %

Bron: StatCounter Global Stats - Search Engine Market Share

* Gebruiken beide Bing advertising als advertentieplatform.

In diverse landen om ons heen zien we dezelfde herverdeling van marktaandeel plaatsvinden. De populariteit van Google neemt af en Bing laat flinke groeicijfers zien.

Google AdWords of Bing Advertising?

Als online marketingbureau zetten wij zowel Google AdWords als Bing Advertising in voor onze klanten. Wij zien gemengde uitkomsten bij beide platformen, afhankelijk van de doelgroep en het budget kun je soms beter voor de één dan voor de ander kiezen. 80% van de instellingsmogelijkheden is bij zowel AdWords als Bing gelijk. Toch optimaliseren wij beide platformen niet exact hetzelfde.

De kosten per conversie zijn over het algemeen nog het laagst bij het adverteren in Bing. Helaas is het aantal conversies gemiddeld ook lager in Bing afgezet tegen Google. Dit heeft te maken met het marktaandeel, toch is het verschil qua totaal aantal conversies niet evenredig aan het marktaandeel.

Advies Bratpack

Het gebruik van zoekmachine adverteren is een mooie aanvulling om je producten en/of diensten bij de doelgroep onder de aandacht te (blijven) brengen. Mocht je meer uit je zoekmachine advertenties willen halen of wil je nu eindelijk eens gaan beginnen met zoekmachine adverteren neem dan eens vrijblijvend contact met ons op.