Online Marketing Planning anno 2017

16 januari 2017

De maand januari staat geheel in het teken van online marketing planning. Waar moet je allemaal rekening mee houden in 2017 en hoe gaat online marketing planning in zijn werk? Daar gaan we het in dit nieuwsbericht over hebben!

Bouw regelmaat in op social media

Om in contact te blijven met jouw volgers en de fanbase uit te breiden, is het belangrijk om met vaste regelmaat te posten op social media. Je kunt denken aan vaste dagen in de week, of bijvoorbeeld een vast aantal berichten per week. Je kunt best een stukje vooruit werken, maar vergeet dan niet om soepel om te gaan met ‘nieuws’ dat op korte termijn voor moet gaan. Stel, je zit in de technische branche en er is net een baanbrekende uitvinding gedaan, dan kun je je hier uiteraard niet op voorbereiden. Het belang van ‘op tijd zijn’ is hierin echter groot, omdat jij de autoriteit bent waar men informatie van verkrijgt. Houd dus altijd speling voor belangrijke nieuwtjes!

Inhaken op speciale dagen

Het inhaken op speciale dagen, evenementen en nieuws is van groot belang! Dit geeft namelijk mogelijkheid tot interactie en kan voor jou een leidraad zijn bij het bedenken van acties, blogs, social media en het onderhouden van contacten. Denk hierbij aan nationale of wereldwijde gebeurtenissen en inhakers zoals feestdagen, maar ook aan nieuws dat voor jouw branche belangrijk is.

Taakverdeling

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf kan het zeer raadzaam zijn om een team samen te stellen dat verantwoordelijk is voor de online marketing. Zo kun je de taken op social media en optimalisatie van de website verdelen. Vaste samenwerkingen hierin maken het mogelijk om te sparren, elkaars ideeën uit te breiden en de taken efficiënt te verdelen.

Planning maken voor consistentie en evalueren in Google Analytics

De uitingen die je post op social media dienen consistent te zijn met wat je de klanten te bieden hebt. Daarnaast is een huisstijl voor de vormgeving ook geen overbodige luxe. Je zorgt hiermee voor herkenbaarheid en een vaste stijl waar jouw berichten aan voldoen. Door vooruit te plannen kun je hier makkelijker rekening mee houden en de consistentie bewaken. Consistentie kan ook betekenen: elke maandag een grappig feitje, elke woensdag een aanbieding en elke vrijdag een nieuwtje (bijvoorbeeld). Naast vooruitkijken is het ook belangrijk om achteruit te kijken: evalueer resultaten. Bekijk hoe jouw berichten hebben gescoord op social media, hoeveel bezoekers jouw pagina’s hebben gehad en eventueel hoe veel contact/ offerte aanvragen er zijn gedaan. Zo kun je rekening houden met aanpassingen, testen en weer evalueren wat voor jouw bedrijf werkt.

Verhouding persoonlijk en serieus

Houd altijd een balans tussen persoonlijk (vermakelijk) en serieus (zakelijk). Natuurlijk is het belangrijk om jouw diensten of producten kenbaar te maken en jouw volgers hiermee in contact te brengen. Social media zijn hier zeer goed voor geschikt.  Wist je namelijk dat 92% van de Nederlanders dagelijks online gaat voor persoonlijk gebruik? Zorg er dus voor dat je zichtbaar bent! (Bron: Consumer Barometer, Google InSights)

Bewaak wel áltijd een balans, zodat jouw kanaal niet één groot verkooppagina is. Dit werkt namelijk averechts en komt pusherig over. Maak ook bewust ruimte vrij voor vermaak, amusement, inspiratie et cetera. Zo is jouw account ook leuk en amuserend om te volgen, wat voor veel volgers van grote waarde is. Hierbij speelt planning weer een grote rol, zodat je overzicht hebt op het grotere plaatje.

Online marketing advies

Voor advies op het gebied van online marketing kun je altijd bij Bratpack terecht! Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!  Om meer over dit onderwerp te weten te komen ben je van harte welkom op onze donderdagmiddagsessie ‘Online marketing planning & strategie’. Vergeet niet om je hieronder aan te melden, dan zien we je graag donderdag 9 februari!