Met de SEO trends 2017 blijft je website vindbaar!

28 november 2016

Door gebruik te maken van SEO, zoekmachine optimalisatie, wordt jouw website goed vindbaar in zoekmachines. SEO is een continue proces wat bijna elke week wel verandert. Daarom is het van belang om de laatste trends op het gebied van zoekmachine optimalisatie bij te houden. Wij zetten de 6 belangrijkste SEO trends voor 2017 op een rijtje:

1. Alles draait om goede content

SEO en content marketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goede content is essentieel om relevant gevonden te worden door zoekmachines. Maar wanneer je content creëert waar niemand naar op zoek is, heeft het weinig zin. Het is daarom enorm belangrijk om jouw contentstrategie te baseren op een zoekwoordenonderzoek! De basis van SEO is weten op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt in de zoekmachines.

Maak bijvoorbeeld gebruik van tools als Google TrendsThink with Google en de Google search box met Google suggest om te ontdekken welke zoekwoorden veel gebruikt worden. Zo ontdek je populaire thema’s en onderwerpen waar je over kunt schrijven. Bovendien ontdek je meer synoniemen en termen die vaak gebruikt worden, waar je zelf wellicht niet aan had gedacht. Deze woorden kun je vervolgens ook in jouw content gebruiken.

SEO trends 2017 zoektermen

Het is tevens mogelijk om gebruik te maken van combinaties en open spaces, zoals ‘Goede _ in Haarlem’:

SEO trends 2017 zoekwoordcombinaties


2. AMP is een ding!

Als het goed is heb je al een mobiel vriendelijke website, want mobiel vriendelijk zijn was immers aan het begin van 2016 al belangrijk. Omdat we dit al zo vaak hebben herhaald, gaan we dit niet nog een keer uitlichten: vandaar de focus op AMPs.

Een AMP, ofwel Accelerated Mobile Page, is een uitgeklede contentpagina speciaal bedoeld voor nieuws-, blog- en updateberichten. Alleen de belangrijke content van de pagina is behouden, zodat de webpagina tot 4x sneller laad op mobiele apparaten. Een goede laadsnelheid is belangrijk, omdat de meeste mensen afhaken als het te lang duurt voor een pagina geladen is. Daarom krijgen websites die gebruikmaken van AMPs nu al voorrang van Google in de zoekresultaten. In 2017 verwachten we dit nog sterker te zien. Maak daarom slim gebruik van deze SEO trend!

3. Video’s worden belangrijker

Er was dit jaar al een groei te ontdekken op het gebied van online video. YouTube is nu na Google Search de meest gebruikte zoekmachine van Nederland en dit blijft groeien. Dit heeft ook te maken met het toenemende gebruik van smartphones. Op die kleine schermpjes is het veel gemakkelijker om een video te bekijken dan om een tekst te lezen. Online video’s krijgen dan ook steeds meer impact op jouw SEO. Upload video’s niet alleen naar YouTube, maar plaats ze ook op een relevante pagina op jouw website. Door de video’s te optimaliseren in YouTube kun je een echte boost aan je vindbaarheid geven. Bovendien zorgt een video op jouw website ervoor dat bezoekers langer op je pagina blijven. Ontdek meer voordelen van online video op jouw website!

SEO trends in 2017

4. Apps worden belangrijker voor SEO

Google is bezig om apps steeds meer op te nemen in de zoekmachine. Dit betekent dat het belangrijker wordt om eventuele apps van jouw bedrijf te optimaliseren. In september 2016 begon Google al met In Apps, waarmee Androidgebruikers ook offline kunnen zoeken in hun geïnstalleerde apps. Daarmee is het belangrijker geworden om ervoor te zorgen dat jouw app geïndexeerd kan worden door Google. Zorg dus ook bij jouw app voor een goede SEO in 2017!

5. Nog meer nadruk op HTTPS

Ruim 2 jaar geleden is Google begonnen om beveiligde websites voorrang te geven in de zoekresultaten. Deze trend zet zich in 2017 sterker voort. Het wordt dus voor de vindbaarheid van jouw website nóg belangrijker om een SSL certificaat te hebben. Bereid je goed voor en begin nu met het beveiligen van jouw website. Bovendien maak je online skimming moeilijker wanneer je een SSL certificaat hebt. Zorg dus dat je voor 2017 al een beveiligde website hebt.

6. Backlinks moeten verdiend worden

Sinds september 2016 zullen links van slechte kwaliteit of gekochte links jouw ranking sneller kunnen beschadigen. Google let hier sterk op en zal websites met ‘slechte links’ lager ranken. Nu de updates van Google Penguin 4.0 in real-time plaatsvinden, zal dit effect sneller merkbaar zijn. De juiste vorm van linkbuilding is daarom enorm belangrijk voor de SEO 2017. Het is daarom belangrijk om links van goede kwaliteit te verdienen door goede content te produceren. Door het maken van goede en relevante content zal er vanzelf gelinkt worden naar deze content. Bezoekers die geholpen zijn met jouw artikelen zijn sneller geneigd dit te delen met anderen. Google hecht meer waarde aan deze ‘organische’ links! Zorg er dus voor dat jij dit soort links verdient met jouw content.

Hulp om jouw SEO in 2017 goed te starten

Zorgen voor een goede SEO kost veel tijd en moeite. Het is een continue proces om jouw website te optimaliseren. Het duurt even voor de resultaten zichtbaar zijn, maar het is goed merkbaar wanneer je er even mee stopt! Met deze SEO trends voor 2017 heb je extra handvaten om de SEO voor jouw website goed te kunnen aanpakken. Vind je het nu te moeilijk klinken of heb je geen tijd om aan zoekmachine optimalisatie te doen? Don’t fear! Bratpack is here!

Bij Bratpack kunnen we zorgen voor de zoekmachine optimalisatie van jouw website. Onze medewerkers blijven constant op de hoogte van de nieuwste SEO trends en hebben uitgebreide kennis van de mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden met jou!