Google Analytics voor dummies

23 november 2016

Google Analytics is een populaire dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen. Het programma kent veel mogelijkheden en biedt veel informatie over de bezoekers van de site. De opties die je in Google Analytics gebruikt zijn afhankelijk van de doelen van jouw bedrijf en de informatie die je daarvoor nodig hebt.

Enkele basisbeginselen komen in dit artikel aan bod. Hiermee kun je een goed begin maken en belangrijke highlights ontdekken. Voor meer uitgebreide informatie is onze donderdagmiddagsessie het geschikte moment!

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een dienst van Google dat statistieken verzamelt over website bezoeken in de meest gedetailleerde vorm. Van tijdsduur van het bezoek aan een website tot de herkomst van de bezoeker: alle informatie is terug te vinden in het menu van Google Analytics. De informatie wordt weergegeven in figuren zoals tabellen, diagrammen en schema’s. Zo kun je de gewenste informatie snel en overzichtelijk terugvinden én verschillende periodes vergelijken.

Hoe gebruik je Google Analytics?

Google Analytics kent vele geavanceerde opties. Om het programma te kunnen gebruiken en belangrijke informatie te achterhalen behandelen we vier belangrijke functies:

  • doelgroep;

  • acquisitie;

  • gedrag;

  • conversies.
     

De doelgroep analyseren

Allereerst de meest bekende informatie die Google Analytics aanbiedt: de bezoekersaantallen. Onder het menu ‘Doelgroep’ vind je hoeveel mensen jouw website bezoeken, dit is het aantal sessies. Ook het aantal paginaweergaven (hoe vaak de pagina wordt weergegeven) en het aantal bekeken pagina’s per sessie vind je terug in dit menu. Er zijn veel dimensies aan informatie te achterhalen over de doelgroep. Enkele voorbeelden van informatie zijn:

  • Het onderscheid tussen nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers wordt weergegeven in een cirkeldiagram.

  • Het bouncepercentage toont het percentage van bezoekers dat de website direct verlaat op de landingspagina.

  • De landingspagina is overigens niet altijd de homepage, het is de pagina waar de bezoeker op binnenkomt.

  • Uitgebreide informatie over de doelgroep zoals leeftijd, geslacht en interesses is terug te vinden onder de kopjes ‘demografie’ en ‘interesses’.

  • Onder het kopje ‘Mobiel’ vind je de verschillende apparaten die de bezoeker gebruikt. Dit is zeer relevant aangezien het aantal mobiele gebruikers steeds groter wordt en een website hiervoor geoptimaliseerd moet zijn.

Hoe werkt Google Analytics

Acquisitie

Het volgende menu is ‘Acquisitie’. Hier vind je informatie over het verkeer naar de website en waar de bezoeker vandaan komt. Zo kun je zien vanuit welke kanalen er verkeer naar jouw website komt. Voorbeelden van kanalen zijn:

  • Organic search: Bezoekers die vanuit de Google zoekresultaten komen;

  • Direct: Bezoekers die direct de website intypen in hun browser;

  • Referral: Externe verwijzingen naar jouw website, zoals links op andere sites;

  • Paid search: Bezoekers die via een advertentie op de website komen;

  • Social: Bezoekers via social media;

  • Display: Bezoekers die via display advertenties op de website komen;

  • Email: Bezoekers die bijvoorbeeld via een nieuwsbrief op jouw website zijn gekomen.

Het gedrag van de website bezoeker

Het derde belangrijke onderdeel van Google Analytics vind je in het menu ‘Gedrag’. Hier kun je zien hoe bezoekers op jouw site terechtkomen en omgaan met je site. Zo kun je bekijken welke pagina’s het meest bezocht zijn, op welke pagina’s de bezoeker binnenkomt en op welke pagina de bezoeker de website verlaat. Je kunt bekijken welke pagina’s succesvol zijn en aandachtig (lees: langer) gelezen worden. Dit geeft inzicht in de relevantie van de informatie.

Indien je een zoekoptie op jouw website hebt kun je bekijken welke zoektermen men invoert op jouw website. Als er bijvoorbeeld blijkt dat er veel gezocht wordt naar een bepaald product is het interessant om dit product toe te voegen aan jouw assortiment op de website.

Conversies meten

Het laatste menu binnen Google Analytics is het onderdeel ‘Conversies’. In dit gedeelte kun je doelen monitoren, zoals bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier. Zonder het instellen van concrete doelen is de informatie die je uit Google Analytics kunt halen redelijk oppervlakkig. Het toevoegen van doelen geeft een extra dimensie aan de informatie en is essentieel om de informatie meetbaar te maken. Onder ‘Doelen -> overzicht’ zijn de resultaten van ingestelde doelen terug te vinden.

Het belang van Google Analytics

Er zijn tal van redenen te bedenken waarom het voor jouw website handig is om Google Analytics in te stellen. Om aan te sluiten bij de wensen van jouw doelgroep is het belangrijk om jouw doelgroep te kennen, zodat je hierop in kunt spelen met jouw product of dienst en de content op je website. Daarnaast kun je met het programma jouw online doelstellingen meten. Zo heb je meer inzicht in wat wel werkt en wat niet. Zo kun je gerichte keuzes maken en op tijd bijsturen om jouw resultaten te verbeteren.

Dit artikel geeft slechts een klein deel van de voordelen van Google Analytics weer. Deze informatie is vooral een eerste stap in de goede richting. Wil je meer geavanceerde informatie over het gebruik van Google Analytics? Kom dan naar de donderdagmiddagsessie ‘Haal alles uit Google Analytics’ op donderdag 24 november 2016! Schrijf je snel in en ook jij kunt alles uit Google Analytics halen!

Wil je altijd op de hoogte blijven van andere donderdagmiddagsessies en essentiële online tips? Meld je dan aan voor de online nieuwsbrief en volg ons op social media!