Who run the marketing in 2017? Social media!

8 november 2016

2016 heeft nog wel even te gaan, maar er zijn nu al verschillende trends zichtbaar op het gebied van social media, die naar alle waarschijnlijkheid ook in 2017 zullen doorzetten. Deze trends maken duidelijk dat social media marketing een enorme groei aan het doormaken is.

Hoewel de overige marketing kanalen nog steeds enorm belangrijk zijn, is de rol van social media zeker aan het groeien. Nu, maar ook in 2017.

Wij zetten de social media trends voor 2017 voor je op een rijtje.

De smartphone blijft winnen

We weten het: we hebben al vaak geschreven over het belang van mobiel vriendelijke websites en marketing. Maar het feit blijft dat het grootste deel van het totale internetverkeer via de smartphone gaat. En het ziet er niet naar uit dat dit binnenkort minder gaat worden. Daarom vinden we het zeker de moeite waard om dit nog een keer te zeggen. Zorg dat alles wat je op jouw website of social media kanalen plaatst optimaal toont op een klein scherm. Natuurlijk moet het er ook goed uitzien op een groot scherm, maar de meeste mensen zien jouw marketinguitingen op een klein smartphone schermpje. Wees dus lief voor je doelgroep!

Er wordt meer geautomatiseerd

Dankzij de groei van social media marketing van dit jaar en de verwachte groei in 2017 is het handmatig bijhouden van jouw kanalen niet meer haalbaar. In 2017 zal de automatisering van social media marketing dan ook in de spotlight staan. Social media wordt steeds professioneler ingezet en dat is te merken. Er ontstaan steeds meer en betere tools voor het automatiseren van de advertentie- en conversiestrategieën. Om een complete social media strategie behapbaar te houden is het slim om deze tools te onderzoeken. Niet meer leuk handmatig actief zijn op je kanalen, maar geautomatiseerd.

Social video is here to stay

Dit jaar is videocontent doorgebroken op social media, zoals we eind 2015 al voorspelden. De populariteit van video op social media zal ook in 2017 blijven. Dit komt onder andere doordat de verschillende kanalen videocontent actief pushen. Daarnaast zijn er steeds meer mogelijkheden voor video:

  • 360- graden video
  • Videocontent op meer kanalen (zoals Facebook en Instagram)
  • Live video

Vooral de mogelijkheid om live videocontent te maken wordt steeds populairder. Geen compleet geregisseerde video’s, maar meer spontane content. Er komen straks ook mogelijkheden tot het vooraf promoten van deze video’s: maak er gebruik van!

Social media vs. TV

Online video is langzaam terrein aan het winnen van TV als marketingtool. De rol van video op social media is aan het groeien en is bezig om langzaam maar zeker tv als marketingtool meer naar de achtergrond te duwen. Dit is niet heel verrassend. Het is goedkoper, gerichter en beter meetbaar. Daarnaast is het makkelijk om een koppeling te leggen met e-commerce op social media. Veel interessante voordelen die het waard zijn om te onderzoeken.

Betekent dat dat je geen geld aan TV marketing moet uitgeven? Niet als een gedeelte van jouw doelgroep beter via TV te bereiken is dan via online video. Dat is natuurlijk waar het uiteindelijk allemaal om gaat.

Social media trends voor 2017

Adverteren op social media

Er komen steeds meer mogelijkheden om te adverteren op social media. Zo is het op Facebook steeds beter mogelijk om je doelgroep te segmenteren en targeten. Ook is retargeting op Facebook een succes geworden. Steeds meer andere kanalen bieden mogelijkheden om te adverteren. Zo heeft Instagram al gesponsorde video’s en is Pinterest van plan om een advertentieplatform uit te rollen. Hiermee worden jouw mogelijkheden ook groter! Onderzoek deze mogelijkheden en kijk hoe jouw bedrijf hiervan kan profiteren.

Meer kwalitatieve content

Waar het afgelopen jaar het motto ‘meer is minder’ was zien we nu een trend naar ‘always on content’. Dat wil zeggen: een constante stroom van content. Echter posten om het posten blijft uit den boze! Het wordt namelijk steeds moeilijker om je content bij de juiste doelgroep te krijgen. Het belang van kwaliteit blijft dus ook groeien. Daarom: regelmatig, kwalitatieve content plaatsen.

Nu beginnen met de trends van 2017

Dat dit social media trends zijn voor het jaar 2017, betekent niet dat je er nog niet mee aan de slag kunt gaan. Sterker nog: het is slim om er juist nu op in te spelen. Wil je extra ondersteuning bij het inspelen op deze trends? Bratpack helpt! Zo kunnen wij uitstekend helpen met het mobiel vriendelijk maken van je website en helpen we je met jouw online marketing. Ook voor advies over social media marketing kun je bij ons terecht!

Vraag ons vrijblijvend naar de mogelijkheden en neem direct contact met ons op!