Eenvoudig meer conversies op je website krijgen?

31 mei 2016

In ons artikel over keuzestress verminderen hadden we het al over het verhogen van conversies op je website. In dit artikel vertelden we dat je jouw bezoekers beter niet te veel keuzes kan geven en jouw website zo simpel mogelijk moet houden. Deze keer hebben we een andere simpele manier waarop je de conversies op je website kunt verhogen.

Mensen houden van afsluiting

Ieder mens heeft van nature de neiging om dingen af te willen ronden, ook wel het Zeigarnik effect genoemd. Dit is omdat we houden van duidelijkheid en controle. Als iets niet afgemaakt kan worden hebben we geen controle en verdwijnt de duidelijkheid. Dit veroorzaakt stress en omdat stress ons ongemakkelijk maakt proberen we dit te vermijden. Op een website uit dit vermijdingsgedrag zich in het verlaten van de website. Gelukkig is het mogelijk om deze neiging tot afronden op een manier te gebruiken die de conversies op je website vergroot.

Help klanten met afsluiting

Een simpele manier om gebruik te maken van het Zeigarnik effect op jouw website is door het proces op te delen in stappen.

  • Gebruik een pop-up: wanneer jouw bezoeker op de opt-in knop van jouw nieuwsbrief klikt verschijnt een pop-up met velden die ze in moeten vullen. Door de pop-up denken de bezoekers “nu ben ik in dit scherm, dan kan ik het net zo goed afmaken”.
  • Verdeel een opt-in op in stappen: gebruik één scherm waar je bezoekers hun gegevens kunnen invullen en een apart scherm waarin ze kunnen aangeven dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen.
  • Maak gebruik van breadcrumbs: laat jouw bezoeker zien waar zij zich bevinden in een proces. Dit kan bijvoorbeeld bij het plaatsen van de bestelling. Laat jouw bezoekers zien bij welke stap ze zijn en welke stappen er nog volgen.

Eenvoudig-meer-conversies-op-je-website-Bratpack

Tot slot nog een bonus

Wanneer je jouw bezoekers meerdere stappen laat doorlopen waarin ze steeds aangeven dat ze naar de volgende stap gaan maak je ook slim gebruik van de menselijke behoefte om consistent te zijn. Als jouw bezoeker in de eerste stap “ja” heeft gezegd door naar de volgende stap te gaan is de kans groter dat ze doorgaan tot het einde. Dit komt omdat ze graag consistent willen zijn in hun gedrag en omdat hun eerste “ja” al een kleine commitment is.

Op het moment dat het zichtbaar is waar jouw bezoeker zich bevindt in het proces maak je ook slim gebruik van verliesaversie. Ze hebben tijd en moeite gestoken in het doorlopen van het proces. Deze tijd en moeite krijgen ze niet meer terug op het moment dat ze stoppen. Mensen raken niet graag dingen kwijt, zo ook hun tijd niet. De kans dat jouw bezoeker het proces compleet doorloopt wordt hierdoor nog groter!

Wil je hulp bij het toepassen van deze tips op jouw website? Neem dan contact op met Bratpack en vraag naar de mogelijkheden!