De succesvolle landingspagina

25 april 2016

Een landingspagina is een pagina op een website die specifiek is ingericht voor bezoekers die op deze pagina binnenkomen. Dat wil zeggen dat de bezoeker via een externe link op deze pagina terecht komt. Dit kan via een zoekopdracht in een zoekmachine zijn, maar ook door een online campagne die iemand naar een specifieke pagina stuurt. Een doel van een landingspagina is dan ook ervoor te zorgen dat een bezoeker zo snel mogelijk exact vindt wat hij of zij zoekt.

Dit is voor jou ook handig, want met een goed ingerichte landingspagina kun je er dus voor zorgen dat jouw bezoekers overgaan tot conversie. In dit artikel bespreken we een aantal tips om een succesvolle landingspagina op te zetten!

Infographic-succesvolle-landingspagina

Titel

De titel is het eerste wat de bezoeker ziet en is een belangrijke factor in het bepalen of de bezoeker doorleest of gelijk weggaat.

  • Gebruik dus een aantrekkelijke titel die mensen ertoe verleid om de website verder te bekijken.
  • Belangrijk is hierbij dat je de titel zo relevant mogelijk houdt, daarom kun je de titel ook wel zien als een elevator pitch. Je moet zo snel en duidelijk mogelijk omschrijven wat jij te bieden hebt.
     

Voordelen of USP’s

In dit onderdeel van de landingspagina ga je jouw bezoeker duidelijk maken wat de voordelen zijn van jouw product of dienst. Maak hiervoor gebruik van bullet-points.

  • Bullet-points creëren overzicht voor scannende lezers en vooral op internet krijg je met scannende lezers te maken.
  • Hele lappen tekst schrikken bezoekers af.
  • Daarnaast is een landingspagina bedoeld om bezoekers snel te laten vinden wat ze zoeken. Zorg daarom dat ze snel kunnen zien wat de voordelen zijn van jouw product of dienst. Ze zullen dan snel kunnen beoordelen of het is wat ze zoeken.
     

Foto of video

De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Daarom zorgt het gebruik van een afbeelding of een video ervoor dat de aandacht van jouw bezoekers getrokken wordt. Op een landingspagina geldt dit net zo sterk als voor social media.

  • Laat jouw product of dienst zien: met een foto krijgen de bezoekers een goed beeld van jouw product of dienst, maar met een video kun je ze nog meer informatie geven.
  • De bezoekers van jouw pagina willen duidelijkheid: gebruik een video om ze deze duidelijkheid snel te geven. Denk bijvoorbeeld aan een instructievideo, waarin je uitlegt hoe jouw product of dienst werkt.
     

Call to action

Gebruik een knop die mensen oproept om tot actie over te gaan. Wil je dat bezoekers een product bestellen, contact met jou opnemen, of een afspraak maken? Zorg dat jouw call to action button hen uitnodigt om dit te doen.

  • Zorg dat de knop opvalt: als jouw bezoekers niet zien dat er een klikbare knop is, dan zullen ze er ook niet op gaan klikken. Gebruik daarom een opvallende kleur die in goed contrast staat met de kleuren die je op de landingspagina gebruikt.
  • Denk na over welke tekst je in de knop zet: de tekst die in de knop staat is erg belangrijk, het kan het succes van jouw landingspagina maken of breken. Denk daarom goed na over deze tekst! Het moet mensen uitnodigen en activeren om effectief te kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan “Bestel direct!” of “Maak nu een afspraak!”.
     

Beschrijving

In dit onderdeel van de landingspagina mag je wel wat meer tekst gebruiken. Op dit punt van de pagina hebben jouw bezoekers al de voordelen van jouw product of dienst kunnen scannen en de video of foto kunnen bekijken. Heel enthousiaste bezoekers hebben gelijk op de knop gedrukt, maar de mensen die nog niet overtuigd zijn zullen nu wel bereid zijn wat meer te lezen.

  • Hier vertel je hoe jouw product of dienst een probleem kan oplossen. Wat kan jij voor hen betekenen?
  • Zorg dat jouw boodschap duidelijk, precies en to-the-point is.
     

Reviews en beoordelingen

Door reviews en beoordelingen van klanten in jouw landingspagina te verwerken kun je vertrouwen opwekken bij de bezoeker van je pagina. Jij kan wel vertellen hoe goed jouw product of dienst is, maar als anderen dit ook vinden, zal dit overtuigender werken dan jouw eigen woorden.

  • Zorg daarbij dat de reviews aansluiten bij de inhoud van je pagina en jouw claims.
     

Keurmerken en andere elementen die vertrouwen opwekken

Als laatste kan je ook keurmerken van derde partijen (zoals veilig winkelen keurmerk) toevoegen of logo’s van klanten gebruiken om vertrouwen op te wekken bij jouw bezoekers. Denk hierbij ook aan de logo’s van de betaalmiddelen die je hanteert, zoals iDeal en PayPal.
 

Hulp nodig bij de optimalisatie van je landingspagina?

Bij Bratpack zijn we gespecialiseerd in het optimaliseren van websites en landingspagina’s. Voor meer informatie over de mogelijkheden neem je contact met ons op. Wij helpen je graag!