De perfecte Facebook post?

8 april 2016

Wanneer we het hebben over social media is Facebook eigenlijk het eerste kanaal wat bij de meeste mensen te binnen schiet. Steeds meer bedrijven zijn te vinden op dit platform en proberen hiermee hun vindbaarheid en naamsbekendheid te laten groeien. Om succesvol te zijn is het handig om te weten hoe je een goede Facebook post in elkaar zet!

Tips voor succes

Of de perfecte Facebook post echt bestaat valt te betwisten, maar er zijn wel degelijk bepaalde factoren die de ene post beter maken dan de andere.

  • Positiviteit: niemand zit te wachten op gezeur. Positieve posts doen het uitermate goed op Facebook. Het roept inspiratie op en mensen vinden het leuk om iets positiefs te lezen. Ze zijn daardoor ook sneller geneigd om het te liken of te delen.
     
  • Klikbaar: zorg dat je post klikbaar is door een link toe te voegen. Mensen zijn van nature nieuwsgierige wezens. Als we iets niet weten of ergens onzeker over zijn willen we van deze onzekerheid af. Daardoor gaan we kennis opzoeken. Mensen die een link zien, willen weten waar deze link naartoe gaat en zullen er daarom vaak op klikken.
     
  • Informatie: zorg dat het interessant is wat er in je post staat. Geef relevante en nieuwe informatie en let er daarbij op dat je mensen laat weten dat er meer te vinden is als ze op de link klikken. Hun nieuwsgierigheid wordt hierdoor versterkt met als resultaat dat de kans groter is dat ze op de link klikken!
     
  • Afbeelding: plaats een afbeelding bij je post. Zorg voor het juiste formaat, zodat je afbeelding het hele schermpje van Facebook vult. Dit staat het mooist. De ideale afbeelding is 1200 X 630 pixels. Een afbeelding in de nieuwsfeed van je publiek valt op. Hierdoor heb je een grotere kans dat je post bekeken wordt.
     
  • Reacties: Facebook is een social media kanaal. Het is de bedoeling dat je sociaal bent en dat gaat niet als je alleen maar posts op je tijdlijn gooit. Creëer interactie door ook te reageren op jouw fans. Dat vinden ze leuk! Goed voor je imago en voor je relatie met je volgers.
     
  • Mobiel vriendelijk: kijk echt goed na of je post goed zichtbaar is op een mobiele telefoon of tablet. We hebben het al vaker gezegd en we zullen het blijven zeggen: de meeste mensen bekijken je post op een mobiel apparaat, dus zorg ervoor dat zij echt iets goeds te zien krijgen. Je kan bij het inplannen van een post de mobiele versie bekijken. Zorg dat de afbeelding daar ook goed te zien is!
     

Infographic-perfecte-post-fb copy-verkleind


Dat waren onze tips om je Facebook posts zo goed mogelijk te optimaliseren! Heb je aanvullende vragen of ben je benieuwd wat Bratpack hierin voor jouw onderneming kan betekenen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Bratpack helpt je graag!