Zoekmachine optimalisatie: lokaal beter gevonden worden

23 maart 2016

Steeds vaker zoekt de consument naar een bedrijf of winkel in de buurt. Jij hebt vast ook wel eens gezocht naar een bepaalde winkel of een specifiek restaurant in jouw buurt. Lokaal gevonden worden in zoekmachines wordt daarom steeds belangrijker.
 

Waarom lokale vindbaarheid verbeteren?

Er zijn verschillende redenen waarom je lokale vindbaarheid enorm belangrijk is:

  • Meer mobiele zoekopdrachten: steeds vaker zoeken consumenten via hun mobiele telefoon wanneer ze onderweg zijn. Onderweg naar hun werk zoeken ze bijvoorbeeld een restaurant dat in de buurt zit of ze willen onderweg naar huis nog even langs een winkel. Dan willen ze natuurlijk resultaten zien van aanbieders bij hen in de buurt.
     
  • Google optimaliseert resultaten op locatie: de zoekmachine gebruikt de locatie van de consument om zijn zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken. Wanneer iemand in Haarlem een kapper zoekt, dan laat Google alleen resultaten in de buurt zien.
     
  • Jouw eigen mobiliteit: veel ondernemers opereren in de regio waar ze gevestigd zijn, daarom willen ze daar potentiële klanten kunnen bereiken. Vaak is het ook niet goed mogelijk om buiten die regio te opereren, dus is het voor hun niet relevant om aanvragen te krijgen buiten hun regio. Een loodgieter die in Amsterdam gevestigd is, zal bijvoorbeeld niet blij zijn met een aanvraag van iemand die in Breda woont.
     
  • Minder concurrentie: het is veel makkelijker om hoog te scoren in Google op lokaal niveau dan op landelijk niveau. Stel dat je een Italiaans restaurant hebt, daar zijn er honderden van in heel Nederland, maar in de stad waar jij gevestigd bent zijn dat er een stuk minder. Daardoor is het makkelijker om te focussen op lokale zoekwoorden zoals “Italiaans restaurant Den Haag”

Zoekmachine-optimalisatie-lokale-vindbaarheid-Bratpack


Hoe verbeter je jouw lokale vindbaarheid?

Er zijn verschillende manieren om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren. Hieronder leggen we een paar methodes uit:

  • Adresgegevens en werkgebied: Vermeld duidelijk op je website waar jouw bedrijf gevestigd is en in welke regio jij werkzaam bent.
     
  • Google Mijn Bedrijf: meld jouw bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf en vul het profiel zo compleet mogelijk aan. Op deze manier kunnen potentiële klanten direct zien waar jouw bedrijf gevestigd is in Google Maps. Zo heb je meer kans dat jouw bedrijf in de zoekresultaten verschijnt. Ook kun je hier jouw Google+ informatie beheren, zodat het makkelijk is om jouw bedrijfsgegevens overal in Google te beheren. Dit maakt het optimaliseren van jouw lokale vindbaarheid in Google Zoeken, Maps en Google+ gemakkelijker.
     
  • Landingspagina’s: gebruik plaatsnamen in de tekst van jouw landingspagina’s. Google kan namelijk de combinatie van een zoekwoord en plaatsnaam herkennen en op die manier de lokale zoekresultaten tonen. Wanneer je deze combinatie in je tekst opneemt, zal Google je relevanter vinden, waardoor je hoger in de resultaten komt.


Hulp nodig bij het verbeteren van je lokale vindbaarheid?

Bij Bratpack werken we met een plaatsnamen systeem, waarmee de lokale vindbaarheid voor jouw bedrijf in Google nog meer vergroot kan worden. Wil je meer informatie over lokale vindbaarheid, online marketing of het plaatsnamen systeem? Neem dan vrijblijvend contact op met onze enthousiaste medewerkers!