Minicursus social media

17 december 2015

Ben jij als bedrijf actief op social media? Houd dan rekening met deze 8 ‘spelregels’ voor een effectieve social media strategie, die jouw volgers tevreden houden!
 

 

1. Luister naar jouw volgers en geef ze erkenning.

Post alleen content die jouw doelgroep interessant zou vinden. Negeer daarnaast geen volgers die online in contact proberen te komen, omdat erkenning cruciaal is voor het bouwen van positieve relaties op social media.
 

2.  Ontwijk té veel promotie en té veel saaie content.

Post niet alleen maar over wat er zo geweldig is aan jouw bedrijf, want dan zullen je volgers geïrriteerd raken en je ontvolgen. Post content met ‘balans.’ Het liefst moet de content zo goed zijn, dat het jouw volgers dwingt om erover te praten en het woord te verspreiden. Uit social media onderzoek blijkt:

  • 45% Van de volgers zouden een bedrijf ontvolgen, als ze te veel promoten over hun eigen diensten en/of producten.
  • 20% Van de volgers zouden een bedrijf ontvolgen, als zij de content van een bedrijf te saai, te herhalend of te irrelevant vonden.
     

3. Geef antwoord op berichten en reacties van volgers.

Het sociale netwerk is nou eenmaal ontworpen om de sociale interactie tussen mensen te bevorderen. Gebruik het sociale netwerk dan ook op die manier, en check de reacties op jouw sociale kanalen regelmatig. Geef je feedback altijd kalm en beleefd, vooral bij negatieve reacties. Het negeren van zulke reacties kan namelijk leiden tot klantverlies.
 

4. Maak jouw concurrenten niet zwart.

Blijf altijd aardig tegen je concurrentie, want jouw reputatie zal lager worden als je andere bedrijven zwartmaakt. Bovendien kan een relatie met andere professionals binnen je veld jouw bedrijf wellicht helpen op lange termijn. Het is zelfs aan te raden om je concurrenten te volgen op social media, want zo kun je tot waardevolle inzichten komen binnen jouw veld. Daarbij zal deze actie de reputatie in de ogen van jouw volgers juist wél verhogen!
 

5.  Optimaliseer je social media profielen.

Neem de tijd om jouw online profielen zorgvuldig in te vullen, ook met een profielfoto. Een compleet profiel kan een goede eerste indruk maken op potentiële klanten. Jouw profiel zal er zo professioneler en betrouwbaarder uitzien, hetgeen de reputatie van jouw bedrijf verhoogt.
 

6. Post met mate.

Het is goed om actief te zijn, maar een ‘overkill’ aan posts kan averechts werken. Jouw volgers kunnen geïrriteerd raken en je pagina niet meer leuk vinden. Gebruik daarom een social media kalender om je posts goed te verspreiden over meerdere sociale kanalen.
 

7. Meet je succes niet aan het aantal volgers.

Veel volgers zijn goed voor de ‘show,’ maar hoeft niet veel te zeggen. Hier geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Het is dus belangrijker dat jouw volgers reageren op je posts, dan dat je wordt gevolgd door duizenden spam accounts of willekeurige mensen die nooit reageren.
 

8.  Maak geen misbruik van hashtags.

Een #hashtag is een belangrijk middel om bedrijven een groter netwerk te bieden. Toch kan het zeer afleidend zijn (en vooral irritant), als je deze bij ieder woord gebruikt. Gebruik hashtags daarom niet te vaak en kies alleen relevante hashtags uit om een bepaalde doelgroep te bereiken.