Spamfilters: Hoe werken ze precies?

14 oktober 2015

Inkomende berichten kunnen gemarkeerd worden als ‘spam,’ oftewel: ongewenste reclame. Spamfilters bewaken én controleren het e-mailverkeer dat naar een e-mailadres wordt gestuurd. Steeds meer e-mailprogramma’s filteren strenger op spam. Voorbeelden van zulke spamfilters van e-mailproviders zijn Gmail, Hotmail en Yahoo. Hoe werken spamfilters precies? En wat betekent dit voor jouw nieuwsbrief die je naar verschillende e-mailadressen stuurt?
 

Ter illustratie: hoe komt jouw nieuwsbrief op de blacklist van Gmail? 

Gmail heeft een geautomatiseerd systeem voor het opsporen van spam. Tegenwoordig loopt iedere afzender het risico om in de spambox te belanden, aangezien Gmail niet meer met een ‘whitelist’ werkt. Dit systeem identificeert virussen en verdachte berichten, ontdekt patronen in verschillende berichten, en ‘leert’ zelfs wat Gmail-gebruikers, zoals jijzelf, markeren als spam. Bij elke ontvangen e-mail hebben Gmail-gebruikers namelijk zelf de mogelijkheid om dit bericht als spam te markeren. Iedere keer als een Gmail-gebruiker op ‘spam’ of ‘geen spam’ klikt, wordt daardoor jouw reputatie als afzender beïnvloed. Deze reputatie heeft vervolgens veel invloed op de aflevering bij alle gebruikers. Kortom: je kunt niet meer op een ‘whitelist’ komen, maar wel op een ‘blacklist!’

Welke factoren kunnen jouw e-mail als ‘spam’ beïnvloeden?

Welke e-mail (zoals een nieuwsbrief van jouw bedrijf) als ‘spam’ wordt gemarkeerd, hangt af van een aantal zaken, waar je rekening mee kunt houden:
 

Spam-factoren


Tips om de spamfilter te slim af te zijn:

  • Begrijp waarom uw e-mail als spam is gemarkeerd. Als je op een van de berichten op het label ‘spam’ klikt, wordt bovenaan het bericht uitgelegd waarom dat specifieke bericht in de spambox is geplaatst. Gebruik deze informatie om jezelf te beschermen tegen mogelijk gevaarlijke of bedrieglijke e-mails en om beter te begrijpen waarom een bericht al dan niet als spam is gemarkeerd.
  • Zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief ‘foutloos’ is opgemaakt. Plaats dus geen vreemde of overbodige tags en stuur zo min mogelijk afbeeldingen en/of bijlagen mee. Je kunt de afbeeldingen het best invoeren in de daarvoor bestemde sjablonen. Bouw daarnaast de tekst zo natuurlijk mogelijk op.
  • Verwerk afmeldingen onmiddellijk. Indien je een afmelding van een lezer ontvangt, verwerk deze dan voordat je een nieuwe nieuwsbrief verstuurt. Hetzelfde geldt voor een ‘hard bounce.’ Na het verzenden van jouw nieuwsbrief kun je de statistieken raadplegen. Hier kun je zien welke adressen hard bounce zijn. Meer informatie hierover vindt je op onze support pagina.
  • Houd de mate van activiteit van jouw lezers in de gaten. Gmail controleert namelijk hoeveel actie er wordt ondernomen na het ontvangen van de nieuwsbrief. Wordt jouw nieuwsbrief geopend? En wordt er op de links in de nieuwsbrief geklikt? Zorg dus voor een titel die de lezer uitnodigt om verder te lezen.
  • Plaats relevante content in de nieuwsbrief, zodat jouw lezer wordt overgehaald om de nieuwsbrief daadwerkelijk te lezen. Of informatie relevant is voor uw lezer, kun je uit de statistieken van eerder verzonden nieuwsbrieven halen. Indien je een webshop hebt, kun je deze informatie uit het bestelgedrag halen.
  • Gebruik een afzender e-mailadres met de juiste technische instellingen consistent. Dit verhoogt namelijk de kans om uit de spambox van de ontvanger te blijven. Ook als je jouw nieuwsbrief verstuurt via ons systeem en uw e-mailadres bij ons wordt gehost, is deze kans groter. Vraag ten slotte jouw lezers om je toe te voegen als geaccepteerd e-mailadres.


Houd er rekening mee dat de regels van alle spamfilters continu veranderen en dat de kans dat je met jouw nieuwsbrief in de spambox zal belanden altijd aanwezig zal zijn. Er zijn immers genoeg mensen die te beroerd zijn om zich netjes af te melden van jouw nieuwsbrief en ze onterecht markeren als ‘spam.’ Deze kans wordt echter wel geminimaliseerd door je aan de regels van Google te houden en bovenstaande tips op te volgen. Bratpack heeft daarbij een gemakkelijk te gebruiken nieuwsbriefsysteem ontwikkeld dat je helpt om aan de bestaande wet- en regelgeving te voldoen.