Een leuke uitdaging om voor 19 scholen een werkbare basis te maken!

14 juli 2015

Een website is het visitekaartje van de school. Het blijkt steeds vaker een waardevol instrument om ouders van nieuwe leerlingen enthousiast te krijgen. Eigenheid is daarbij essentieel, maar voor het bestuur stond herkenbaarheid als de la Salle-school ook hoog op de wensenlijst. En zo waren er nog meer redenen om de websites stichtingsbreed aan te pakken. Een mooie taak voor Bratpack, een groeiend internetbedrijf uit Zwanenburg.

Voor de bovenschools ICT’er is het praktisch als alle scholen met hetzelfde systeem werken. Dat geldt ook voor de bescherming tegen hackers. “In februari 2014 kwam het bestuur met een flinke wensenlijst bij ons”, begint Maïra Piket. Zij is het eerste aanspreekpunt bij Bratpack. “Ik achterhaal de wensen van klanten en vertaal dit ‘probleem’ naar de vormgevers en ontwikkelaars.”

Gelijk trekken

Bovenschools ICT’er Lisette Neijzen was de schakel tussen Maïra en de contactpersonen op de 19 verschillende locaties. “Het is best lastig om een website op de prioriteitenlijst van scholen te krijgen. Zeker als recent nog een nieuwe website is gebouwd, dan lijkt zoiets verspilling. Maar ik spreek liever van een kans om alles gelijk te trekken. Onze ontwikkelaars hebben een gebruiksvriendelijk basissjabloon gemaakt, dat de scholen zelf kunnen vullen met content, tekst en foto's. We zijn begonnen met de websites die vanwege aflopende contracten toch al snel online moesten via ons. Dat was onder meer de Franciscusschool.”

Vertrouwen krijgen

Zien bleek geloven, want het enthousiasme was gewekt na het online zetten van de eerst site. Scholen werden volgens Maïra daarna ook steeds fanatieker. “Je moet proberen het vertrouwen te krijgen. Dat lukt door scholen mee te laten denken over de inhoud. Zo wilde de Jacobaschool graag 

werken met een bestaand template en voor het bestuur was het belangrijk dat het logo van de la Salle bovenaan elke website zou komen. De meeste wensen hebben we kunnen verwerken.”

Voor alle scholen heeft Maïra vervolgens de basis-input overgezet naar de nieuwe sites. Een flinke klus, dat het proces aanzienlijk heeft versneld. “Hierna konden de ICT’ers wennen aan het CMS (beheersysteem). Eerst met behulp van een handleiding en in januari 2015 hebben we een training gegeven bij ons op kantoor. ”

Eindgebruiker centraal stellen

Een van de voordelen is dat de nieuwe websites ook op een tablet en smartphone goed werken. “In eerste instantie vonden de scholen dat niet zo belangrijk”, vertelt Maïra. “Maar wij stellen de eindgebruiker centraal. Veel ouders kijken voor het laatste nieuws toch vaak even op de telefoon. Wel zo handig als de schoolwebsite zich dan aanpast aan het scherm. De websites zijn nu ook vriendelijker voor zoekmachines en de link met sociale media is makkelijk te maken. Een aantal scholen maakt ook  gebruik van Google Analytics om de statistieken van het websitebezoek te volgen.”

Maïra kijkt met plezier terug op de samenwerking met Lisette. “Vooral omdat zij af en toe goed druk op de ketel zette. Nu hebben alle scholen een mooie gebruiksvriendelijke website én alle leerkachten hebben een delasalle-mailadres. Dat is in de praktijk wel zo handig.”

Op www.stichtingdelasalle.nl vind je alle nieuwe websites van de scholen.