Op de eerste plaats in Google

13 november 2014

Zoals beloofd in mijn vorige e-mail, deze keer een uitleg hoe je op 1 komt in Google. Eigenlijk is het antwoord daarop heel simpel. Zorg ervoor dat jouw website de meest populaire en meest besproken website op het door jou gewenste onderwerp wordt.

Stap 1: Bepaal het onderwerp
Heb je een sieraden winkel in Zwanenburg en wil je meer (potentiële) klanten op je website, dan wil je gevonden worden op ‘sieraden kopen Zwanenburg’ of ‘sieraden winkel Zwanenburg’. “Hoezo die plaatsnaam erbij?”, zul je wellicht denken. Dat is omdat je niets hebt aan mensen die een sieraden winkel in Maastricht zoeken. Bovendien is er op ‘sieraden winkel’ veel meer concurrentie in Google. Deze eerste stap wordt vaak het trefwoordenonderzoek genoemd.
Dit kun je zelf ook uitvoeren via: https://adwords.google.com/KeywordPlanner

Stap 2: Breng je website (technisch) op orde
Als je goed gevonden wilt worden moet er wel een website zijn waarop bezoekers terecht kunnen. Hoe zorg je er nou voor dat Google deze website ook ‘goed’ vindt? Simpel, door te zorgen dat je bezoekers de website goed vinden. Denk hierbij aan simpele dingen: is de website goed zichtbaar op mobiel en tablet? Laadt de website snel? Is de tekst duidelijk en prettig leesbaar? Is het duidelijk voor een bezoeker hoe ze contact met je op kunnen nemen? Allemaal basis zaken waar Google op let.
Daarnaast vindt Google het prettig als je websitecode goed op orde is en voldoet aan de laatste internet-standaarden. Of dat het geval is, kun je uiteraard even via ons navragen of zelf nakijken via http://validator.w3.org/.

Stap 3: Plaats regelmatig content
Niets is zo vervelend als een website met oude nieuwsberichten of informatie over diensten & producten die niet meer geleverd worden. Zorg dus dat de content op je website up-to-date is en besteed daar ook regelmatig aandacht aan. Laat ook zien wat je levert en te bieden hebt en schrijf daarover. Om het voorbeeld van de sieraden winkel te gebruiken: geef gerust wat tips weg over hoe mensen de sieraden zelf mooi kunnen onderhouden. Uiteraard komen klanten dan wellicht iets minder vaak langs om de sieraden te laten onderhouden maar iedere keer als ze zelf onderhoud doen denken ze wel aan jou. Bij groot onderhoud of nieuwe sieraden zullen ze dan ook het eerste aan jou denken.

Stap 4: Zorg voor interactie met je doelgroep
Het klinkt heel logisch, maar veel bedrijven schrijven teksten nog te veel speciaal voor Google of andere zoekmachines. Doe dat niet, schrijf voor je doelgroep en onderhoud ook de contacten met je doelgroep. Zo heb ik naar aanleiding van mijn vorige twee e-mails over de wet- en regelgeving heel veel vragen gekregen van klanten ‘voldoet mijn website wel?’. Allemaal vragen die ik dus moest beantwoorden. Dat kost inderdaad tijd, net zoals het schrijven van een bericht als deze tijd kost. Vervelend? Nee hoor, het is immers een prima manier om contact te onderhouden met klanten en om bepaalde onderwerpen onder de aandacht te brengen.

Stap 5: Zorg dat er online over je website gepraat wordt
Hoe word je een bekende Nederlander? Door iets te doen dat opvalt en waarover mensen gaan praten! Dat kan zijn goed zingen (of juist heel slecht), presentator worden van een TV programma, radio DJ worden of iets online zetten dat veel wordt gedeeld en bekeken. Denk aan Esmee Denters, PSY (Gangnam Style) en Kim Kardashian. Kortom, door iets online te plaatsen dat mensen leuk vinden om te lezen of bekijken zorg je er vanzelf voor dat er online over je gepraat wordt, er bezoek op je website komt en dat wordt dan vervolgens vanzelf weer door Google opgepakt.

Naast bovenstaande stappen zijn er, afhankelijk van doelgroepen en soort website, nog meer zaken waardoor je beter kunt scoren in Google, maar als je bovenstaande 5 goed uitvoert en vooral ook uit blijft voeren, dan zal je merken dat je website beter gaat scoren. Geduld en een lange adem zijn hierin overigens wel essentieel.