Persoonlijk contact gaat het online helemaal worden!

19 september 2014

Wellicht een wat vreemde titel, online & persoonlijk contact in één zin genoemd, maar toch is dit een trend. Online is populair geworden vanwege de mogelijkheid om veel mensen snel tegelijk te bereiken, maar omdat iedereen daarvan inmiddels op de hoogte is, zie je steeds meer de verschuiving naar persoonlijk contact online.

Facebook groeit weliswaar, maar veel jongeren maken inmiddels regelmatig gebruik van SnapChat en  Instagram, ook Whatsapp is een goed voorbeeld van meer persoonlijk online communiceren. Online communicatie, e-mail marketing bijvoorbeeld, wordt steeds persoonlijker. Mede dankzij strengere SPAM wetgeving, maar zeker ook vanwege de behoefte van ontvangers wordt de e-mailing steeds meer afgestemd op de ontvanger. Heb je online een spijkerbroek van het merk G-star gekocht, dan is de kans groot dat je enkele maanden later van de webshop in kwestie een e-mailing krijgt met aanbiedingen voor G-star spijkerbroeken.

Heb je een balkon? Dan heeft het voor de Fonq weinig zin als ze je een e-mailing sturen met een Gardena tuinslang-houder, al kreeg je hem gratis dan nog zou je hem waarschijnlijk niet aanschaffen. Een goed profiel van de klant is voor bedrijven daarom ook heel veel waard, alleen op die manier kun je als bedrijf geautomatiseerd meerdere klanten tegelijk persoonlijk benaderen.

Een goed klantenprofiel opbouwen kost echter tijd en vergt een goede database om alles makkelijk en overzichtelijk in te bewaren en vervolgens te ontsluiten. Is die mogelijkheid er niet, dan is het in ieder geval aan te raden om online interactie te verkrijgen met klanten, dat kan middels het vragen van recensies na aankopen (en daar vervolgens weer op reageren), maar ook door de mensen achter de website bekend te maken middels foto’s en namen.

Bellen kan natuurlijk ook met mensen die online klant zijn geworden of beter nog, bezoeken! Persoonlijk contact is niet alleen leuk en menselijk, maar is daarnaast ook zakelijk goed. Het is aangetoond dat bedrijven die persoonlijk contact hoog in het vaandel hebben staan een loyalere klantenkring hebben en op den duur efficiënter werken. Ze weten immers wat er speelt bij de klanten en deze klanten zijn bovendien goede ambassadeurs voor het bedrijf in kwestie. Een leuk voorbeeld van een online gericht bedrijf, met veel persoonlijk contact is te lezen via dit artikel op nu.nl. Daarnaast raden ook marketing specialisten persoonlijk contact aan.

Voor ons is persoonlijk contact in een online wereld niet heel nieuw, dat doen we inmiddels al 12 jaar, kom dus gerust eens langs voor een kop koffie, want die koffie is onlangs wel vernieuwd, naar tevredenheid, zo horen wij van vele klanten.

Leuk praktijk voorbeeld van hoe klanten onze persoonlijke aanpak waarderen is de nieuwe website van Aiki Budo

"Wij hebben nu voor de 2e keer onze site laten ontwikkelen door Bratpack en deze mensen blijven ons verbazen. De snelheid, korte lijnen en de accuratesse waarmee gewerkt wordt zie je in deze combinatie niet veel. Koppel deze zaken aan hun know how en vakkundigheid en je begrijpt waarom wij zo tevreden zijn met de samenwerking tussen Aiki-Budo en Bratpack." - Klaas Kamphuis, eigenaar Aiki Budo