Zo trek je meer klanten door alles in je winkel gratis weg te geven!

3 september 2014

Naast Bratpack hebben we nog twee andere bedrijven:Garden Connect en Garden Connect UK met een vestiging in Londen. We werken met Garden Connect voor retailers en bezoeken dan ook veel beurzen in binnen- en buitenland. 

In deze nieuwsbrief leg ik je een truc uit die ik op een beurs in de VS heb opgeduikeld en waarvan ik weet dat sommige klanten hem al met succes hebben toegepast: alles gratis weggeven!

Hoe werkt het? In één maand maken klanten in je winkel kans om hun aankoopbedrag terug te krijgen. Bij iedere aankoop moeten ze daarom hun e-mailadres afgeven (handig voor je nieuwsbrief!). 

Na afloop van de maand kies je door middel van verloting een willekeurige dag, bijvoorbeeld donderdag de 28e. Klanten die op donderdag de 28e iets hebben gekocht kunnen, op vertoon van hun bon, hun aankoopbedrag terug krijgen. 

Nu denk je vast: leuk Edwin, maar dat is veel te duur. Daarom ook meteen de rekensom. Ervan uitgaande dat je 6 dagen per week open bent heb je in totaal (grofweg) 26 dagen per maand dat je geopend bent. Als je omzet enigszins redelijk verdeeld is zal je dus maar 1/26 = bijna 4% korting geven! Is een stuk beter dan 20%, lijkt me?

Als je het goed aanpakt bereik je echter veel meer:

  • Omdat klanten hun e-mailadres moeten geven kan je ze in de toekomst vaker benaderen.
  • Via social media kan je aandacht genereren en meer likes/volgers/vrienden binden.
  • De lokale pers zal ook interesse hebben in een creatief idee, dus je kan er gratis aandacht mee genereren.

Ik ben benieuwd welke winkel in de buurt als eerste is!

Succes ermee & succes verzekerd,

Edwin Meijer