Herroepingsrecht: ook voor uw webshop belangrijk!

19 mei 2014

Op 1 juni wijzigt de wetgeving waar webshops mee te maken hebben. Een belangrijke wijziging waar u als ondernemer zeker bij stil moet staan! Bratpack zet de belangrijkste zaken voor u op een rijtje.

De belangrijkste wijziging betreft het herroepingsrecht (of ontbindingsrecht). De bedenktijd bij online aankopen gaat naar 14 dagen. Oftewel: consumenten hebben 14 dagen de tijd om een artikel te bekijken en kunnen het gedurende die termijn zonder opgaaf van reden terug sturen. 

Belangrijk is dat je bij een bestelling een formulier meestuurt. De wetgever heeft hiervoor zelf al een voorbeeld gemaakt (klik hier) wat u kunt gebruiken. U kunt ook een e-mailformulier hiervoor gebruiken, zolang het maar eenvoudig en duidelijk is voor uw klant hoe de overeenkomst beeindigd kan worden. 

De consument mag het artikel pas retourzenden na het maken van deze formele melding. Na melding moet het artikel binnen 14 dagen teruggezonden worden. De kosten voor de retourzending komen voor rekening van de verkoper (u dus!) tenzij u op uw website duidelijk aangeeft dat de kosten voor de retourzending voor de consument zijn en hierbij ook een indicatie van de mogelijke kosten geeft.

De kosten van de eerste zending zijn wel altijd voor uw rekening en deze dient u dus ook altijd terug te betalen als een bestelling herroepen wordt. Bovendien moet u binnen 14 dagen na melding van de herroeping het bedrag terugsstorten. 

Een voorbeeld:
De consument ontbindt op 1 januari. Drie dagen na de ontbinding stuurt de consument het product terug (4 januari). Twee dagen later, op de vijfde dag na ontbinding ontvangt u als webwinkel het product retour (6 januari). U moet zorgen dat u binnen 14 dagen na ontbinding (voor 15 januari) het bedrag hebt terugbetaald. Na ontvangst van het product heeft u, in dit geval, daar nog 9 dagen de tijd voor.

Wat verder belangrijk is: u mag de regels omtrent de retouren en het herroepen niet wegstoppen in uw algemene voorwaarden. Als u dit doet en het niet duidelijk communiceert heeft de consument automatisch een herroepingstermijn van een jaar (!). Zorg er dus voor dat u de consument duidelijk informeert, zowel op uw website als in de bevestiginsmails. Dat voorkomt een hoop problemen!

Mocht u twijfelen of uw webshop voldoet aan de nieuwe richtlijnen, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.