Spam in uw contactformulier: wat nu?

7 mei 2014

Als u een contactformulier op uw website heeft, bent u het waarschijnlijk wel eens tegengekomen: in plaats van een offerte-aanvraag of terugbelverzoek is het formulier ingevuld met vreemde tekens of slecht geschreven reclame. Niet erg prettig, maar hoe komt dit eigenlijk in uw inbox terecht en hoe kunt u dit voorkomen?

Spam: waar komt het vandaan?

Contactformulieren die er zo uitzien worden niet ingevuld door mensen, maar door speciaal geprogrammeerde robots (spambots). Deze bots zoeken het internet af naar contact- en reactieformulieren. Deze vullen zij in met rare tekstjes, onzintekens en links naar louche websites. De links leiden meestal naar webwinkels. Spambots maken dus eigenlijk overal storende reclame.

Spam in contactformulieren is relatief nieuw. Hiervoor werd spam voornamelijk verstuurd via e-mail, maar tegenwoordig worden e-mailadressen van spammers overal op de blacklist gezet en uit alle netwerken verwijderd. Daarom zijn spammers overgegaan op een nieuwe manier van spam versturen en dat is rechtstreeks via websites.

Wat kunt u doen tegen spam?

Helaas zijn spambots moeilijk tegen te houden. Een optie is het plaatsen van een captcha. Dit is een geautomatiseerde test die aantoont of u een mens of robot bent.  Captcha is een afbeelding waarop u diverse vervormde cijfers en/of letters ziet. Spambots zijn niet in staat om deze afbeeldingen te lezen. Het formulier kan alleen worden verstuurd als u deze cijfers en/of letters correct overtypt. Spambots kunnen dit niet overnemen, waardoor het formulier uiteindelijk niet wordt verstuurd.

Het nadeel van captcha

Het grote nadeel van het gebruik van captcha is dat ook mensen hier regelmatig moeite mee hebben. Captcha is vaak lastig leesbaar, waardoor de cijfers en/of letters fout worden overgetypt. De captcha moet soms vele malen opnieuw worden ingevuld. Dit is erg vervelend en zorgt er in sommige gevallen voor dat men het formulier maar helemaal niet verstuurt.

Captcha is dus erg klantonvriendelijk. Wij raden u dan ook aan om dit niet te gebruiken. Beter kunt u de spamberichten telkens handmatig uit uw inbox verwijderen. Dit is voor u wat irritant, maar goed te doen zolang u niet al te veel spam krijgt. Indien u tientallen spamberichten per dag krijgt, wordt dit natuurlijk wel problematisch. Wanneer dit het geval is en uw website wordt door Bratpack beheerd, kunt u contact met ons opnemen, zodat we samen naar een passende oplossing kunnen zoeken.