Waarom A/B testen nuttig is

24 februari 2016

Je website is helemaal af, de vormgeving is afgewerkt, de teksten op de pagina’s van je website zijn zoekmachine vriendelijk en je gebruikt actief social media. Met je vindbaarheid in Google is niets mis, maar toch mist er iets. Het verschil in inkomsten is helemaal niet zo groot als verwacht. Wat nu?

Kijk eens naar je conversies

Met Google Analytics kan je zien hoeveel mensen op je website binnenkomen, maar je kan ook zien wat die bezoekers op jouw website doen. Bekijken ze verschillende pagina’s, voeren ze een conversie uit of gaan ze direct weer weg. Als je website goed vindbaar is maar niet meer inkomsten genereert, betekent dit dat bezoekers niet overgaan tot een conversie. Dat wil zeggen: jouw bezoekers voeren vaak niet de acties uit die jij graag zou willen dat ze uitvoeren.

Waarom gaan we dan A/B testen?

Een A/B test valt onder conversie-optimalisatie. Het doel van conversieoptimalisatie is er voor te zorgen dat een zo groot mogelijk gedeelte van jouw bezoekers overgaat tot een conversie. Een A/B test is een goede manier om de conversies van je website te optimaliseren.

De A/B test maakt het mogelijk om te testen of het aantal conversies omhoog gaat op het moment dat je iets in een website pagina wijzigt. Denk hierbij aan het formaat, de plaatsing of de tekst van een knop. Met een A/B test krijgt de helft van je bezoekers de oude pagina te zien en de andere helft krijgt de pagina met de verandering te zien. Vervolgens kan je zien met hoeveel procent de conversies omhoog of omlaag zijn gegaan met deze verandering.

Voorbeeld van een klant

Bij Bratpack kunnen wij een A/B test uitvoeren voor allerlei organisaties. Op dit moment zijn we bezig met een A/B test bij INretail. In de Ledenwinkel is het de bedoeling dat er meer offertes worden aangevraagd. Daarom zijn we aan het testen welke lay-out van de pagina voor meer aanvragen zorgt. De huidige opzet (links) heeft het formulier voor de offerte onderaan de pagina staan. De test variant (rechts) zet het formulier rechts bovenaan, direct in het beeld.
 

A. Origineel

a-b-testen-inretail-optie-a   

 B. Test variant

a-b-testen-inretail-optie-b


Op dit moment presteert de test variant 21,3% beter dan de huidige opzet! De test loopt nog een maand door en dit is nog geen definitieve uitslag.

Volgende maand zullen we de definitieve uitslag met je delen: houd daarom onze website in de gaten of volg ons op Facebook!