Wat kan wel en wat kan niet meer in 2015

17 januari 2015

Wat is online 'hip' in 2015
Net zoals er in de mode trends zijn, waar ik overigens niet bekend mee ben, heb je ook online trends. Bij deze drie punten die in 2015 een trend worden:

  1. Responsive
    Eigenlijk is dit iets dat al jaren aan de gang is, maar anno 2015 kun je geen website meer ontwerpen en opleveren die niet responsive is. Voor de mensen die niet weten wat responsive is, hier de verklaring op Wikipedia. Eigenlijk is dit niet eens meer een trend te noemen, maar een verplichting.
  2. Kleurbalans in ontwerpen
    Ik besef dat ik nu net klink als Jan de Bouvrie, maar de trend voor de kleuren in webdesign is: duurzame basics, dicht bij de natuur en kleurbalans. Zachte vitaliteit is wat er nodig is. Vloeken, schreeuwen en contrasteren is verboden. Zie ook dit filmpje op Youtube.
  3. Echte mensen
    Ja, daar is hij weer. Zoals ik in de vorige e-mail heb aangegeven: als er afbeeldingen gebruikt worden, moet je daarbij kiezen voor echte mensen. Zodoende ook dat mijn foto is bijgesloten bij deze e-mail en dat wij onze e-mail handtekeningen onlangs hebben aangepast met onze foto's.

Wat is 'uit'
Als er iets 'in' is, dan is er natuurlijk ook iets 'uit' in 2015.

  1. Social media challenges
    Iedereen is bekend met de Ice Bucket Challenge, maar wist je dat er bijvoorbeeld in 2014 de volgende 'uitdagingen' waren: The Winter 2014 Challenge – kopje onder gaan in een wak. #FireChallenge – jezelf in de brand steken. De Pass out Challenge – hyperventileren tot je flauwvalt. De Vegan Challenge – 30 dagen alleen planten eten. Volgens de kenners zal dit in 2015 online niet meer 'hip' zijn (ik zou het toejuichen, al heb ik zelf wel gedoneerd voor ALS. Zonder de bak ijswater overigens..).
  2. Neonkleurtjes in ontwerpen
    Hierboven heb ik al aangegeven net als Jan de Bouvrie te klinken, maar zachte kleuren zijn dus in, felle neonkleuren zijn uit.
  3. Teksten puur en alleen geschreven voor Google
    In 2013 was het nog een must om te zorgen voor een landingspage met veel terugkomende trefwoorden. Tegenwoordig begint ook Google steeds meer in te zien dat dit voor een normale bezoeker niet prettig leest. Zorg dus voor een relevante landingspage met goede content, aangevuld met afbeelding en waar je de bezoeker bovendien ook iets biedt (nuttige informatie of de mogelijkheid tot informatie aanvragen / het doen van een bestelling).

Vind je bovenstaande informatie leuk om te lezen, kijk dan eens op een website als: http://www.frankwatching.com/. Daar vind je meer van dergelijke lijstjes, maar ook allerlei andere online trends en meningen.