Tip: Combineer online en offline

20 februari 2015

Fysieke winkels zullen altijd blijven
Mijn collega Edwin Meijer roept dit al jaren (nu wil ik hem niet bejubelen, maar gelijk heeft hij zeker!). Ondanks negatieve verhalen over grote ketens als V&D, Blokker en Mexx zullen fysieke winkels altijd blijven. Sterker nog, wij geloven er bij Bratpack en Garden Connect in dat webshops veel makkelijker winstgevend zijn als ze een combinatie vormen met een fysieke winkel. Waarom? Hieronder enkele feiten:

  • Slechts 13% van de totale omzet in retail in Nederland is afkomstig uit e-commerce. (bron)
  • 20% van de totale online goederenmarkt in Nederland is in handen van twee spelers: Bol.com en Wehkamp. (Bron: Twinkle Magazine)
  • De helft van alle pure webwinkels gestart sinds 2012 is inmiddels gestopt. (bron)
  • Een op de drie webwinkels boekt geen winst en 80% van de eigenaren kan er geen modaal inkomen mee verdienen. (bron: Shopping2020)
  • De groei van e-commerce neemt af. (bron)

Grote webshops als Bol.com en Fonq zijn ook druk bezig om fysieke vestigingen te openen. De toekomst van retail ligt niet online, ook niet offline maar in een mix van on- en offline!

Bovenstaande cijfers geven misschien het idee dat het slecht gaat met e-commerce. Dat is echter absoluut niet het geval: de omzet die online wordt gegenereerd is nog steeds stijgende en retailers (winkeliers) moeten ook zeker investeren in online. Echter alleen online actief zijn is dus niet zo fantastisch als je wel eens van de buurman hoort.

Wat te doen?
"Leuk al die feitjes" zul je wellicht denken, "maar wat moet ik ermee?" Als je geen winkel hebt of plannen voor een webshop, dan kun je wellicht iemand anders helpen met bovenstaande feitjes en onderstaande tips.

Start geen webshop 'even snel vanuit huis'
Mocht je het idee hebben om 'even vanuit huis een webshop te beginnen' omdat je goedkoop aan een stapel leuke artikelen kunt komen, denk dan nog even heel goed na. Mocht je het dan nog steeds willen, bel dan gerust een keer en leg mij het idee voor. Ik geef gratis en eerlijk advies en zal ook de eerste zijn om toe te geven als je wel een kans van slagen hebt.

Heb je een fysieke winkel, maar ben je nog niet online actief? Start rustig.
Als je een fysieke winkel hebt, maar nog geen webshop / website, begin dan rustig en overzichtelijk. Heb je nog geen website? Start dan niet meteen met een webshop waarin je belooft om 10.000 artikelen op voorraad te hebben die je 'de volgende dag levert indien voor 22u besteld'. Start gewoon met een website waarop je laat zien wat je in je winkel verkoopt (online showroom). Stuur vaste klanten een e-mail wanneer je een leuke aanbieding hebt en wees vooral origineel en persoonlijk. Uitbreiden op basis van succes kan later altijd nog. Wees kritisch op het geld dat je online uitgeeft en zorg ervoor dat je het terugverdient.

Maak online ook offline meetbaar
Als je al een website of webshop hebt zorg dan dat je weet hoeveel klanten dit (extra) oplevert in je fysieke winkel. Zet dus eens een aanbieding op je website die alleen geldig is als mensen echt in je winkel komen. Heb je een broodjeszaak? Plaats dan gerust een bericht op de website met de tekst: "Kom op dinsdagochtend voor 11u naar onze winkel en bij besteding van 5 euro ontvangt u een tegoedbon van 5 euro." Of: "Bent u jarig in februari? Kom dan bij ons langs en u ontvangt gratis een broodje met een heerlijke kop koffie."

Maak offline en online tot één ervaring
- Zorg voor verkopers in de winkel die met een tablet direct klanten kunnen adviseren.
- Bied afhaalkorting in je webshop. Als je een goede verkoper bent moet het lukken om klanten, eenmaal in de winkel, ook nog iets anders te verkopen.
- Lopen er klanten in de winkel op hun smartphone prijzen te vergelijken? Zie dat dan als een kans en probeer ze te overtuigen van de kwaliteit die je levert. Klanten vergelijken namelijk alleen prijzen als ze een koopintentie hebben. Als je goede verkopers hebt kun je de koop zelf sluiten. Overigens is online niet per definitie goedkoper. Uit ervaring van onze tuincentra klanten weten wij dat ze vrijwel altijd goedkoper zijn dan grote spelers (o.a.bol.com).
- Gebruik de klantenkaart / spaarkaart om meer persoonlijk te communiceren met klanten. Stuur ze bijvoorbeeld leuke tips over een artikel dat ze net hebben gekocht, stuur ze een e-mail wanneer ze jarig zijn, stuur ze een bericht als ze een aantal maanden niet zijn geweest of stuur ze een leuke aanbieding van dat artikel dat ze elke twee maanden kopen maar nu na drie maanden nog niet hebben gekocht. Allemaal gegevens die opgeslagen zijn op klantenkaarten en waar nu nog veel te weinig mee wordt gedaan.

Wil je meer advies en tips over wat je als retailer online kunt doen? Bel dan gerust eens. Wij zijn fan van winkels (en hebben er ook zeker veel kennis van en ervaring mee) maar je kunt in de winkelstraat alleen overleven als je ook online aan de slag gaat.

Met vriendelijke groet,

Frank de Lange
Bratpack internetdiensten