Oplichters in domeinen land

10 februari 2015

In deze 2 wekelijkse e-mail een voorbeeld van hoe oplichters in "domeinenland" tegenwoordig te werk gaan.

Pas voor oplichters in domeinenland!
Helaas worden steeds nieuwe manieren gevonden om mensen geld afhandig te maken. Daarbij moet gezegd, oplichters worden steeds creatiever & beter. Ik werd onlangs geconfronteerd met een nieuwe vorm van oplichterij, ditmaal binnen mijn eigen vakgebied. Daarom via deze weg een waarschuwing voor u. Ik leg dit uit aan de hand van hetgeen mij is overkomen.

Wilt u uw domeinnaam claimen?
Ik werd gebeld door Petra ........ en ze moest mij iets vertellen over domeinnamen, ze belde met een niet afgeschermd nummer, dus dan ben ik minder snel geneigd het gesprek af te kappen. Ze vroeg mij bovendien vriendelijk of ik haar even te woord wilde staan. Ik maakte dus tijd voor haar. Het gesprek verliep als volgt:

Ik: ‘Goedemorgen, wat kan ik voor u doen?’
Petra: ‘Ik ben benaderd door een bedrijf dat de domeinnaam bratpack.nu wil claimen. Ik bel u even op om te controleren of dat door iemand vanuit uw bedrijf is geweest, aangezien de gegevens van de aanvraag afwijken van de gegevens die wij in ons systeem hebben staan.’
Ik: ‘Mag ik u vragen door wie bratpack.nu is geclaimd?’
Petra: ‘Mijn excuses, maar ik kan uw vraag niet beantwoorden wegens de wet op persoonsbescherming. Kunt u mij vertellen of u de domeinnaam heeft aangevraagd? Zo niet, dan kan ik u namelijk van dienst zijn door u het eerste recht van claimen te geven. Het betreft immers uw bedrijfsnaam en ik kan hem direct voor u vast laten leggen.’

Petra heeft gelijk, de domeinnaam is vrij. Waar Petra geen gelijk in heeft is haar opmerking over "het eerste recht van claimen", echter veel mensen weten dat niet en geloven Petra dus. Ik ruik dus onraad, maar omdat ik wel nieuwsgierig ben naar de afloop van dit gesprek, probeer ik wat extra informatie los te peuteren.

Ik: ‘Binnen ons bedrijf worden domeinnamen door meerdere mensen aangevraagd. Ik wil dit toch even navragen bij mijn collega’s. Kan ik u wellicht vanmiddag terugbellen, dan ga ik dit even achterhalen.’
Petra: ‘Natuurlijk, dat doe ik graag voor u. U kunt mij bereiken op het telefoonnummer 020-827XXXX. Uw referentienummer is 274781 en ik leg de aanvraag voor bratpack.nu even stil totdat ik u weer heb gesproken. Kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn?’
Ik: ‘Nee bedankt, ik wens u een fijne dag’
Petra: ‘Oke, fijne dag en ik spreek u straks!’

Bangmakerij met serieuze gevolgen
Voor wie weinig verstand heeft van domeinnamen en websites in het algemeen is dit een inventieve vorm van oplichterij. Ik kan zo wel raden dat niemand om de domeinnaam bratpack.nu heeft gevraagd. Er is gewoonweg weer een nieuwe manier gevonden om mensen op een slinkse wijze van hun geld te ontdoen. Er wordt namelijk angst gecreëerd. Angst om de domeinnaam te verliezen wat anderen de kans geeft er met uw naam vandoor te gaan. Het recht van claimen bij domeinnamen geldt niet, alleen indien het een merk naam betreft, maar niet als het bijvoorbeeld slechts een bedrijfsnaam is. Daarnaast zal u nooit gebeld worden als iemand anders een domeinnaam, welke vrij is, wil vastleggen.

Dit soort gesprekken creëren twijfel bij mensen. Zeker bij ondernemers die zich nog niet zo lang begeven in de wereld van domeinnamen. De valkuil is groot om uzelf af te vragen waarom u die domeinnaam niet heeft geclaimd. U kiest het zekere voor het onzekere en besluit toch om die domeinnaam te claimen, voor een x aantal euro’s. Dit is geen eenmalige investering, maar een duur abonnement waarvan u de kleine lettertjes niet heeft gelezen. U zit eraan vast en de manier om er vanaf te komen blijkt bijna onmogelijk te zijn. Het resultaat: een veel te dure domeinnaam waar u totaal niets aan heeft.  

Ik wil u graag waarschuwen voor dergelijke praktijken! Ga niet zomaar in op telefonische verzoeken en neem contact op met iemand die u vertrouwt in dit soort zaken wanneer u een soortgelijk telefoontje krijgt. Ik ken toevallig nog wel een bedrijf dat dit voor u kan regelen :).

U bent in ieder geval weer gewaarschuwd, over twee weken een nieuwsbrief met als onderwerp "offline retail is nog springlevend".

Met vriendelijke groet,

Frank de Lange
Bratpack internetdiensten