Doe je niet aan social media, dan doe je niet meer mee!

2 maart 2015

‘Go social or go home’

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: doe je niet aan social media, dan doe je niet meer mee! Oké, dat is iets dramatischer geformuleerd dan de werkelijkheid, maar feit is dat social media wel belangrijk is en alleen maar belangrijker wordt. Ik leg graag uit hoe dit precies zit en hoe je gemakkelijk van de voordelen van social media kunt genieten.

Social media en SEO

Voor steeds meer mensen is social media de startpagina van hun bezoek aan het internet en mede daarom wordt social media door steeds meer bedrijven en organisaties ingezet. Voornamelijk om zichzelf in de schijnwerpers te zetten, de naamsbekendheid te vergroten of leads te genereren. Wat veel bedrijven echter niet weten is dat het inzetten van social media ook invloed kan hebben op de resultaten in zoekmachine ranking. Volgers/vrienden/circlers, retweets en delen zijn variabelen die Google meeneemt in de autoriteitsbepaling. Hoe vaker jouw berichten of pagina’s worden geliked, gedeeld of geretweet, des te meer autoriteit ermee wordt gecreëerd.


Stortvloed aan berichten

Zoals je leest kan social media jouw bedrijf of organisatie veel goede dingen brengen. Er zijn echter wel wat ‘regels’ betreft het plaatsen van berichten op social media. Overdaad schaadt is zeker van toepassing op social media. Voorkom de bekende ‘twitterdiarree’. Tien berichten plaatsen in een uur schrikt volgers eerder af dan dat het ze aantrekt. Uiteindelijk draait het ook in de wereld van social media om authenticiteit. Plaats dus nuttige artikelen, hulpvolle tips, leuke foto’s/video’s en algemene discussie topics. Zorg er vervolgens voor dat je een gesprek aangaat met jouw volgers. Betrek ze bij jouw bedrijf of organisatie, want conversaties aangaan is de sleutel tot het opbouwen en onderhouden van een goede relatie met je doelgroep. Iemand die jouw Twitter pagina volgt kan deze heel gemakkelijk als favoriet markeren. Hierdoor ontvangt de volger elke Tweet die op de Twitter pagina geplaatst wordt als melding op zijn/haar mobiele telefoon. Dat is de betrokkenheid en het enthousiasme waar je als bedrijf of organisatie blij van wordt.

De plus van Google+

Google+ is opgericht door, je raadt het al, Google, met als doel het opzetten van een eigen social media kanaal. Het geregeld plaatsen van nieuwsberichten op de Google+ pagina kan zorgen voor een betere vindbaarheid. Daarnaast kunnen mensen via Google Maps op jouw Google+ pagina komen.

Als iemand nu in Google zoekt op je bedrijfsnaam, dan komt diegene in de zoekresultaten ook de social media vermeldingen tegen. Daarnaast zie je aan de rechterkant de Google Mijn Bedrijf / Google+ vermelding. Wanneer je geregeld berichten plaatst op jouw Google+ account dan kan het meest recente bericht daar ook getoond worden.

Screenshot Bratpack zoekresultaten

 

Conclusie

Social media is een erg nuttige tool om een online reputatie op te bouwen en de vindbaarheid op Google te vergroten. Wij zetten nog één keer de belangrijke punten bij het posten op social media voor je op een rijtje, zodat de kans op succes het grootst is.

  • Post met regelmaat. Minimaal één keer per maand, maar vaker heeft de voorkeur. Pas echter op voor een overdosis aan niet-relevante berichten.
  • Zorg voor variatie in wat je publiceert. Post de ene keer een informatief bericht en de andere keer een iets luchtiger bericht. Schroom niet om humor te gebruiken waar mogelijk.
  • Zorg dat anderen jouw post/tweet/foto/video leuk vinden, erop reageren en/of delen.
  • Neem af en toe een link op naar je website
  • Verwerk zo nu en dan jouw bedrijfsnaam in de post/tweet.

Wij wensen je veel succes en plezier met het gebruik van social media. Als je hulp nodig hebt, weet je ons te vinden! Volg je ons nog niet op social media? Bekijk dan hieronder onze social media kanalen.