Tips voor een goede A/B test

10 oktober 2016

Haal jij al het hoogste rendement uit je website? Grote kans van niet! Door A/B testen uit te voeren kun je wel het hoogste rendement uit je website halen.

Eerder hebben we het al kort over het nut van A/B testen gehad. Met deze test is het mogelijk om de conversieratio van je website te verhogen. Met andere woorden door iets te veranderen aan je website kun je potentiële klanten aanmoedigen om een aankoop of aanvraag te doen. Met een A/B test is het mogelijk om te ontdekken wat beter werkt om mensen de door jouw gewenste actie te laten ondernemen.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar waar moet je beginnen? Wat zijn punten waar je op kunt letten? Wij geven je in dit artikel een aantal tips die je als uitgangspunt kunt gebruiken om jouw eigen A/B test op te zetten.

Tips voor AB testen

Geruststellende tekst

Heb jij een geruststellende boodschap bij jouw call-to-action staan? Probeer het uit in een A/B test! Wanneer mensen gerustgesteld zijn, dus wanneer je eventuele twijfel wegneemt, zullen ze eerder over gaan tot actie. Wanneer je een geruststellende boodschap bij jouw call-to-action zet heb je kans dat het aantal conversies omhoog gaat. Denk bijvoorbeeld aan een tekst als: ‘gratis verzending’ of ‘direct leverbaar’.

Gebruik ‘power words’

Power words zijn woorden die een sterke reactie bij jouw lezers opwekken en ze aansporen tot actie. Denk aan woorden als: ‘anoniem’, ‘gratis’, ‘getest’, ‘ontdekken’, ‘origineel’ en ‘effectief’. Gebruik je deze power words in een call-to-action, dan spoor je de lezer extra aan om over te gaan tot de gewenste actie. Hier hebben we alleen een paar voorbeelden genoemd, maar er zijn natuurlijk nog meer power words die je kunt gebruiken. Bekijk de lijst en kies de power words die voor jou relevant zijn en onderzoek met een A/B test welke woorden de meeste invloed hebben op jouw conversies.

Haal negatieve woorden uit je call-to-action

Staat er bij jouw call-to-action ook dat je nooit zult spammen? Of dat je de ingevulde gegevens nooit aan derden zult geven? Misschien haalt deze goedbedoelde boodschap jouw conversieratio wel omlaag. Negatieve woorden, zoals nooit, niet en spam, kunnen jouw bezoekers namelijk laten schrikken, waardoor ze weer gaan twijfelen of ze wel een actie moeten gaan ondernemen. Kijk in een A/B test eens wat het effect is als je deze boodschap verwijdert.

Om het helemaal goed te doen kun je ook testen hoe een positief geformuleerde versie van deze boodschap jouw conversieratio beïnvloedt. Schrijf bijvoorbeeld ‘jouw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld’ in plaats van ‘jouw gegevens worden nooit aan derden vrijgegeven’. Het positief formuleren van dit soort boodschappen kan een verrassend effect hebben op jouw conversies!

Blijf A/B testen uitvoeren!

Wanneer je een aantal tests hebt gedaan weet je al hoe je jouw conversieratio kunt verhogen. Dat is leuk natuurlijk! Maar stop hier niet met testen. Er kan altijd iets zijn dat beter werkt. Daarnaast zijn er natuurlijk andere onderdelen van jouw website die je misschien kunt verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het bestelproces. Bijvoorbeeld wanneer er tijdens het bestelproces veel afleiding op de pagina aanwezig is. De afleiding vergroot namelijk de kans dat een bezoeker het bestelproces niet af maakt. Beperk jezelf dus niet tot één pagina of één onderdeel. Test ook andere delen van je website.

Een goed begin

Een goed begin is het halve werk. Met deze tips heb je in ieder geval een goed begin voor het A/B testen van jouw website. Wil je serieus aan de slag met A/B testen, maar weet je niet goed hoe je zo’n test moet uitvoeren? Bratpack kan het voor je doen! Wij kunnen een test voor jou uitvoeren en jou helpen met het verbeteren van jouw website. Benieuwd? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!