Actueel op uw site en in Google

23 september 2013

Bij Bratpack zijn wij dagelijks bezig met het optimaliseren van diverse websites. Dagelijks houden wij alle ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine marketing bij en hierin voornamelijk de veranderingen die marktleider Google doorvoert.

Zoekmachine Google
De grootste zoekmachine van de wereld is bij u goed bekent: Google. De ontwikkelaars van Google ontwikkelen constant algoritmes om te zorgen dat de zoekopdrachtgever de meest relevante informatie vindt. Google geeft iedere grote update een naam, zoals onlangs:  Google Panda en Google Penguin.

Google algoritme updates
De belangrijkste update bij Google Panda in 2012 en 2013 was het uitbannen van 1-pagina websites en websites die teveel zoekmachine geoptimaliseerd waren. Voorbeeld van een 1 pagina website is: fictief bedrijf: Loodgieter X heeft een aantal 1-pagina websites met de volgende URL’s: www.loodgieter-lijnden.nl en www.loodgieter-zwanenburg.nl. Deze websites bestaan wellicht uit 1 pagina en hebben als doel om goed te indexeren in de Google zoekmachine en zo meer verkeer naar de hoofdwebsite te leiden. Google heeft het algoritme aangepast om dit soort landingspagina's uit te bannen.

Op dit moment, medio 2013, zitten wij volop in de huidige Google update, genaamd Google Penguin. Deze update is meer gericht op relevantie, hoe relevant is de website voor de zoekopdrachtgever. Het Google algoritme scant hierbij websites op verschillende punten. De standaard zoekmachine optimalisatie is nog steeds van toepassing, maar dit alleen is geen garantie meer dat de website dan ook beter gevonden wordt.

Hoe zorgt u ervoor dat een website relevant is voor de zoekopdrachtgever?
Er zijn diverse manieren om te zorgen dat een website beter wordt gevonden door Google. Één van de simpelste punten die u zelf zou kunnen doorvoeren is het periodiek plaatsen van een nieuwsbericht. Google herkent de tekst en scant deze op relevante punten, bijvoorbeeld op dit moment is de aanschaf van de JSF veelvuldig in het nieuws. Als ik op dit moment zoek op de term: ‘JSF’ zie ik voornamelijk nieuwsberichten over de aanschaf van de JSF de 1e pagina domineren. De algemene informatieve websites over het JSF project zijn hierbij verdrukt naar de 2e pagina of verder.

Google geeft hiermee aan dat je als website eigenaar niet meer een tekst moet schrijven voor Google, maar een tekst schrijft voor de zoekopdrachtgever.

Advies van Bratpack aan u
Bratpack adviseert u om gebruik te maken van deze nieuwe Google algoritme update en te zorgen voor relevante nieuwsberichten. Zorg dat u periodiek een nieuwsbericht plaatst op uw website. In dit nieuwsbericht dient u rekening te houden met een tekstlengte van minimaal 200 woorden en minimaal 3 alinea’s. Het is tevens aan te raden om het belangrijkste woord van het nieuwsbericht te benoemen in de titel en minimaal 3x te herhalen in de tekst.

Mocht u hulp nodig hebben bij het schrijven van een nieuwsbericht dan kunt u contact met ons opnemen.