Het belang van online fondsenwerving

29 april 2012

Online mediakanalen zijn tegenwoordig onmisbaar voor goede doelen. Goede doelen maken steeds meer gebruik van e-mailmarketing, social media, direct marketing, affiliate marketing en het gratis advertentie programma van Google voor goede doelen; Google Grants, om hun (potentiële) donateurs te bereiken. Deze online kanalen zijn relatief goedkoop vergeleken met offline kanalen, wat een belangrijk aandachtspunt is voor veel goede doelen. De meeste goede doelen zijn volledig afhankelijk van donateurs, omdat ze geen subsidies krijgen van de overheid.

Tegenwoordig is online fondsenwerving een essentieel onderdeel van de marketingcommunicatie strategie.

Ontwikkelingen
Een aantal belangrijke feiten en ontwikkelingen op het gebied van online fondsenwering zijn:

  • 1/5 van de jaarlijkse donaties wordt gedaan in december.
  • Het aantal online donaties is toegenomen ten opzichte van huis-aan-huis en acceptgiro: 8% in 2009 10% in 2011.
  • Online doneren gebeurt vaker structureel: 60% tot 65% van de donaties zijn structurele donaties.
  • 25% tot 35% doet online een eenmalige gift.
  • Er wordt gemiddeld €3,- tot €4,- per maand online gegeven aan goede doelen.

Online mediakanalen
Een integrale aanpak van alle online mediakanalen (waarbij herhaling belangrijk is) is van belang voor succesvolle online fondsenwerving. Laat de boodschap bij alle mediakanalen duidelijk terugkomen.

  • De website, het online visitekaartje van het goede doel. Met onder andere de missie en doelstellingen geïntegreerd met beveiligde (donatie)formulieren. Donateurs vinden het belangrijk om te weten waar het geld heen gaat en wat er mee gedaan wordt.
     
  • Affiliate marketing kan zorgen voor een groot bereik. Externe websites (ook wel affiliates genoemd) plaatsen op hun website promotiemateriaal en links naar uw website. Dit kanaal brengt verder weinig ontwikkelingskosten met zich mee en de affiliate ontvangt een vergoeding op basis van het aantal donaties of aanmeldingen.
     
  • E-mailmarketing is met name interessant voor het bestaande donateurs/ledenbestand van het goede doel. Belangrijk is om het juiste ledenbestand met de juiste boodschap op het juiste moment te benaderen. Belangrijk aandachtspunt hierbij is het toenemende gebruik van tablets en mobiele telefoons onder de jongeren (25 tot 30 jaar).
     
  • Social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Deze mediakanalen zijn vooral belangrijk voor relatiemanagement. Maar zal ook zorgen voor het vergroten van de naamsbekendheid van uw goede doel en is daarnaast geschikt voor het communiceren van bepaalde acties. Interactie staat bij social media centraal.
     
  • Display marketing met Google AdWords zorgt voor een groot bereik en draagt bij aan de naamsbekendheid. Hierbij zijn relevantie en actualisatie belangrijk. Optimalisatie op basis van CTR, leads of sales/donaties is mogelijk, waardoor het een interessant kanaal is voor fondsenwerving. Ook hiervoor geldt: Blijven testen om de beste resultaten te behalen.
     
  • Google Grants, hét gratis advertentieprogramma van Google voor goede doelen met een CBF-Keur, verklaring van geen bezwaar of ANBI. Hiermee ontvangt het goede doel een maandelijks advertentiebudget van $10.000. Onmisbaar voor uw goede doel. Heeft uw goede doel een CBF-Keur, verklaring van geen bezwaar of ANBI, neem dan direct contact op om te profiteren van veel extra bezoekers en (potentiële) donateurs. 

Bratpack is al meer dan tien jaar een belangrijke internetspeler in de goede doelen branche. Wilt u net als het Centraal Bureau Fondsenwerving, Stichting DierenLot, Sam’s Kledingactie en nog veel meer goede doelen ook profiteren van meer bezoekers en (potentiële) donateurs? Vraag dan nu een vrijblijvende offerte aan! Voor meer informatie over online fondsenwerving en Google Grants kunt u ook kijken op de website van Pagetraffic.nl