10 tips om jouw online fondsenwerving te verbeteren

14 februari 2012

Ondanks dat meer dan 90% van de donaties nog via traditionele kanalen binnenkomt, is online fondsenwerving een belangrijke en snelgroeiende bron van inkomsten voor goede doelen. Bij Bratpack hebben we al meer dan 10 jaar ervaring met online fondsenwerving: wij ontwikkelen websites voor goede doelen en werven zelf als vrijwilligers ook op bescheiden niveau fondsen voor lokale organisaties.

Wij delen graag 10 praktische tips met je, zodat je zelf meer kunt bereiken via het internet!

1. Gebruik aftellers en (baro)meters. Hierdoor kunnen bezoekers zien hoeveel geld er nog nodig is om het gestelde doel te bereiken. Dat motiveert mensen om te geven.

2. Laat andere donateurs vertellen waarom zij gegeven hebben. Het internet is heel onpersoonlijk, maar op deze manier kan je het persoonlijk maken waardoor bezoekers eerder een klik krijgen met je organisatie.

3. Schrijven is schrappen. Wees kort, bondig, krachtig en kernachtig en houd het simpel en overzichtelijk. Vermijd lange, samengestelde zinnen. Overzichtelijke pagina’s zijn belangrijk en leiden niet af van het uiteindelijke doel: fondsen werven.

4. Online doneren is simpel en eenvoudig. Toon logo’s van betaalmethoden en plaats keurmerken waardoor je twijfelende bezoekers over de streep trekt om een donatie te doen. Bekende logo’s wekken vertrouwen, dit zie je bij bekende grote webshops ook terug.

5. Zorg ervoor dat je pagina actueel is. Dit lijkt logisch, maar informatie is al snel verouderd. Actuele pagina’s en onderwerpen krijgen voorrang in de zoekresultaten van Google.

6. Geef de bezoekers een mogelijkheid een donatie te doen bij een bestelling in een webshop. Een bedrag van € 26,- kan je automatisch afronden op € 30,- met de optie om dat terug te draaien. Aangezien de bezoeker toch zijn bestelling gaat plaatsen is de kans groot dat de bezoeker deze € 4,- doneert.

7. Bied verschillende donatiemogelijkheden aan. Geef drie verschillende keuzemogelijkheden aan. De middelste keuzemogelijkheid zal door de meeste mensen gekozen worden, dus dat moet dan ook je richtbedrag zijn. Geef de bezoeker een extra mogelijkheid om een zelfgekozen bedrag te doneren .

8. Gebruik belangrijke gegevens en statistieken. Denk bijvoorbeeld aan “1 miljard mensen op de aarde heeft geen toegang tot schoon drinkwater”. Dit zorgt voor bewustwording bij de bezoekers.

9. Personaliseer. Nieuwsbrieven en bevestigingsmails kan je eenvoudig personaliseren door de naam van de donateur te gebruiken in de aanhef. Doe dat om een betere band te krijgen met je donateur.

10. Weg met de eenmalig donaties! Nou ja, zo rigoureus bedoelen we het niet maar in ons vorige artikel hebben we er al op gewezen dat het handig kan zijn om de doorlopende machtiging meer aandacht te geven in de structuur van je website.

Dit zijn 10 praktische tips die je makkelijk kunt toepassen bij de ontwikkeling van je website. Het maken van de perfecte website is bijna onmogelijk, maar je kunt wel het rendement verbeteren op je bestaande website door bovenstaande tips te gebruiken.

Dit artikel is geschreven door Edwin Meijer van Bratpack internetdiensten.