Presentatie Bratpack groot succes bij Tuinzaken Retail Experience!

4 februari 2012

Gisteren vond in Utrecht de eerste Tuinzaken Retail Experience plaats. Een succesvolle dag waar Bratpack als marktleider in de tuinbranche natuurlijk niet mocht ontbreken. Uiteraard was er ook in Utrecht een groot aantal beursstands te vinden, maar wel in een ongewone opzet. Geen grote, kale hal met systeemwanden maar verschillende ruimtes waar tuincentra inspiratie op konden doen. Bratpack en Tuinbranche Nederland stonden gebroerderlijk naast elkaar, wat de samenwerking tussen deze partijen wederom benadrukt.

Tijdens de Retail Experience hield Edwin Meijer twee presentaties over de impact die het internet heeft op de tuinbranche: "In tegenstellig tot bijvoorbeeld fotowinkels en kledingwinkels is de tuinbranche tot op heden nog redelijk gespaard gebleven. Wel zie je stap voor stap andere partijen stukjes markt afpakken: de barbecues en tuinmeubelen worden online vooral verkocht door spelers buiten de branche." aldus Edwin Meijer in zijn betoog. De presentatie over "De lastige internetklant" trok een bomvolle zaal: waar er gerekend was op maximaal 50 bezoekers, stonden de 75 ondernemers tot in de deuropening om iets op te pikken over de kansen die het internet de tuinbranche biedt. "De uitdaging voor tuincentra is om onderscheidt te maken met webshops. Op prijs, aanbod, deskundigheid of service is er niet te winnen. Door tuincentra niet en door de meeste andere winkels ook niet. Er moet een beleving toegevoegd worden." hield Edwin Meijer zijn toehoorders voor. Daarin was hij niet uniek, omdat beleving, "experience", ook het thema van de dag was en door velen in de branche werd genoemd als hét middel om als fysiek tuincentrum de toekomst in te gaan: "Uiteraard met complete website en webshop zodat de consument op een zelf gekozen moment kan orienteren en informatie kan inwinnen. Ben je niet zichtbaar op internet, dan wordt het lastig om de komende jaren te blijven groeien. Het internet hoort er anno 2012 nu eenmaal gewoon bij in de marketing-mix."

Vanwege de sneeuwval werd er gretig gebruik gemaakt van de afsluitende netwerkborrel. Een geslaagde dag voor zowel de tuincentra als voor Bratpack!

De volledige presentatie is op verzoek verkrijgbaar (e.meijer@bratpack.nl).