Vijf tips voor goede website teksten

10 november 2011

Het schrijven van teksten voor uw website kan tot de nodige hoofdpijn leiden als u daar geen ervaring in heeft. Bij deze geven wij u daarom vijf praktische tips. Daarmee kunt u uw voordeel doen als u nieuwe teksten moet schrijven of als u de bestaande teksten wil herzien!

1. Met de deur in huis vallen
Zet de belangrijkste boodschap bovenaan de pagina. Begin niet met een uitgebreide inleiding, allerlei randinformatie of de geschiedenis van het onderwerp, maar ‘val met de deur in huis’. Geef direct aan waar het om gaat: begin met de belangrijkste en meest actuele informatie en maak duidelijk wat de bezoeker kan verwachten op het vervolg van de pagina.

2. Scan uw teksten
Bezoekers ‘scannen’ een webpagina en lezen bij voorkeur zo min mogelijk. Ze gaan op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag, vergelijk het met het lezen van de koppen in een krant. Als de bezoeker van uw websiteniet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Speel hierop in met overzichtelijke en scanbare teksten:

  • maak duidelijke en beknopte paragrafen met een titel erboven
  • gebruik betekenisvolle koppen in uw tekst
  • gebruik opsommingstekens

3. Bezoeker = koning

Een bezoeker komt meestal met een specifieek vraag op uw website. Probeer dit altijd in uw achterhoofd te houden als u een tekst schrijft: waarom is dit interessant voor iemand? Wie gaat deze tekst lezen? Probeer ook uw taalgebruik hierop aan te passen en stel uzelf de vraag welke informatie de bezoeker van uw website wil hebben en ga niet uit van de informatie die u zelf interessant vindt. 

4. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk

Schrijven is schrappen. Vermijd onnodige worden, indirecte aanwijzingen en zorg ervoor dat alles helder en concreet is. De gebiedende wijs doet het altijd goed op internet. Een voorbeeld:

  • U kunt hier meer lezen over ...
  • Lees hier meer over...

In de tweede zin is de aanwijzing een stuk directer en bovendien is deze korter.

5. Maak goede links

Het moet duidelijk zijn voor bezoekers waar een link op uw website naartoe leidt. Als u onderaan een pagina ergens naar toe verwijst moet het duidelijk zijn waar de bezoeker naar toe gaat. Zorg ook dat de link lekker duidelijk is. Een voorbeeld:

‘Meer informatie over zoekmachine marketing
en niet: ‘Meer informatie over zoekmachine marketing
en nooit: ‘Klik hier voor informatie over zoekmachine marketing’.  

Last but not least: het toepassen van deze regels zorgt er ook voor dat uw website weer beter scoort in de zoekresultaten!