De Nederlandse tuin wordt groener

27 april 2011

Nederlanders gaven in 2010 iets minder geld uit aan tuinartikelen dan in 2009. De totale omzet van de tuinbranche daale met 1% naar ruim € 4,1 miljard. Vooral aan groot onderhoud - tuinhout en tuinafscheiding - werd minder uitgegeven. Anderzijds werd er 7% meer uitgegeven aan bomen, planten en eenjarigen. De Nederlandse tuin wordt dus groener!

Tuinbranche Nederland doet samen met Plant Publiciteit Holland en het Productschap Tuinbouw sinds 2003 onderzoek - onder 10.000 consumenten - naar de aankoop van tuinartikelen. De maanden maart, april en mei hebben meer omzet opgeleverd als het voorgaande jaar, maar in januari, februari, juni en juli bleef de omzet achter op die van 2009. De weersomstandigheden blijken daarbij telkens weer van grote invloed.

Internet
Hoewel het marktaandeel van de tuincentra licht daalde, levert het tuincentrum nog altijd verreweg de meeste omzet op. De omzet in supermarkten (+14%) en de omzet via het internet (+44%) lieten een stijging zien. Dit laatste betekent dat 4% van alle bestedingen aan tuinartikelen nu via het internet wordt gedaan. In vergelijking met 2009 zijn jonge mensen - onder de 40 jaar - meer gaan besteden aan tuinartikelen en dan met name aan gereedschap, tuinmeubelen, barbecues en klein tuinonderhoud. De sterkst groeiende categorie was echter het levend groen (+7%).

Aldus Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland.