Een succesvolle webwinkel

9 maart 2010
Over het algemeen komt een succesvolle webwinkel niet verder dan een conversiepercentage van tussen de 1 en 2 procent. Hoe halen we het maximale eruit?

Met alleen een goede website kun je niet genoeg online klanten werven. Belangrijk is een goede marketingstrategie. De meeste webwinkels van de kleinere ondernemer hebben een breed assortiment. Het marktpotentieel lijkt bij een brede website extra groot omdat men meer te bieden heeft, een breder publiek aanspreekt en zo denkt meer te verkopen. De praktijk leert dat een brede focus eerder tegenwerkt dan meewerkt. Hoe meer je je richt op een bepaalde doelgroep met een klein assortiment, hoe waardevoller je website wordt voor de gekozen doelgroep. Je wordt als expert gezien op dit bepaalde gebied waardoor klanten je beter vinden en meer vertrouwen.

Andere belangrijke punten zijn klantgerichtheid, overtuigingskracht en gebruiksvriendelijkheid. De website hoort niet te vertellen wat het bedrijf allemaal kan en doet, maar wat het inhoud voor de klant. Spreek daarnaast direct de doelgroep aan; Zorg voor overtuigende teksten en let op de leesbaarheid. Daarnaast is het belangrijk dat het de klant zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. De navigatie, het stappenplan voordat iemand daadwerkelijk iets in de webwinkel gekocht heeft, goede vindbaarheid en voorkom onnodig scrollen.
Vertrouwen is tot slot het belangrijkste conversie-ingrediënt uit de totale mix van online klanten werven. Ook al ziet je website er goed verzorgd uit, zijn de teksten goed leesbaar en is de online propositie helder, zonder vertrouwen verkoop je niets. Wees transparant, laat zien wie je bent en wat je drijfveren zijn, zorg voor interactie met de bezoeker (denk aan blog of kennis delen).

Door middel van onder andere deze ingrediënten kun je de conversie binnen de webwinkel verhogen.