Coupons.com: verdriedubbeling aantal kortingsbonnen  

24 juni 2009
In de eerste vijf maanden van dit jaar hebben Amerikanen al meer kortingsbonnen gedownload via Coupons.com dan in heel 2008. CEO Steven Boal mikt op een miljard dollar aan verstrekte kortingen over het hele jaar.

Van januari 2009 tot en met de afgelopen meimaand werd een totaal van 313 miljoen dollar aan kortingsbonnen geprint vanaf Coupons.com en gelieerde sites. Dat is ruim drie keer zoveel (plus 212 procent) als in dezelfde periode vorig jaar.

Printmedia
Behalve door de economische recessie heeft de groeiende populariteit van online-kortingsbonnen volgens CEO Boal te maken met de wens van retailers om een relatie met hun klanten op te bouwen. Dat lukt steeds moeilijker via kortingsbonen in (lokale) printmedia, die te kampen hebben met teruglopende oplages en dreigende opheffing. Daarbij ligt de conversie van online-coupons hoger, bleek eerder dit jaar uit onderzoek.

Veertig miljoen Amerikanen
Bovendien, zo zei Boal, kunnen retailers via het internet klanten bereiken die alleen online op kortingsbonnen jagen. Deze groep groeide vorig jaar, mede door de genoemde ontlezing, met 46 procent tot ongeveer zes miljoen Amerikanen. In totaal downloaden en printen zo’n veertig miljoen Amerikanen wel eens kortingsbonnen online.

Nieuwe kanalen
Coupons.com behoort met 17,2 miljoen unieke bezoekers per maand tot de vijftig grootste websites van de Verenigde Staten. Het bedrijf deed de afgelopen tijd veel om zijn kortingsbonnen via nieuwe kanalen te verspreiden en ging daartoe onder meer in zee met Yahoo en Money Mailer. Veel online-retailers gaven het Coupons.com-platform een plek op hun eigen website. Verder kocht Coupons.com de populaire iPhone-applicatie Grocery IQ en lanceerde het een toepassing waarmee Facebook-gebruikers coupons kunnen printen en delen op profielpagina’s. Recentelijk werd ook Twitter omarmd.