Online donateur geeft meer, is slimmer en heeft een hoger inkomen

4 mei 2009

Een online donateur geeft meer, is slimmer en heeft een hoger inkomen: deze stelling zal in Nederland kunnen rekenen op gefronste wenkbrauwen, maar in de New York Times is onlangs een artike verschenen waaruit dit toch echt blijkt. Nu is de Amerikaanse fondsenwerving niet altijd te vergelijken met de situatie in Nederland, maar het biedt zeer zeker aanknopingspunten voor online fondswervers.

Online fondsenwerver Tobias Smith van CARE legt uit: “Online donaties zijn hoger dan offline donaties terwijl de demografische kenmerken beter zijn: beter geschoold en een hoger inkomen.” Hij ervaart echter ook de nadelen van de vluchtige, eenmalige donaties die online gedaan worden: “Hoe je donateurs regelmatig een online donatie kunt laten doen is een probleem dat eigenlijk niemand nog goed heeft opgelost.”

Goede doelen gebruiken het internet al meer dan 10 jaar als fondsenwervend kanaal met gemende resultaten. "Mensen vragen ons vaak of het niet mogelijk is om te besparen op drukwerk en portikosten door meer online te gaan werven, maar het probleem is dat online donateurs vaak maar één keer geven." legt Jennifer Tierney van Doctors Without Borders uit.

Er is echter ook een goede uitleg voor deze eenmalige donaties. Veel online donateurs geven hun bijdrage naar aanleiding van een ramp zoals de tsunami in Azie of na de verwoesting van Katrina in New Orleans. Goede doelen komen veel uitdagingen tegen bij het opzetten van een goede, wervende website. Ook de New York Times geeft daarbij aan dat het opzetten van een professionele website een must is om online fondsen te kunnen werven.

De conclusie van Tobias Smith van Care is treffend: "Ik denk dat we als fondsenwervers leren dat we niet zo bezorgd moeten zijn om de kanalen die hooggeschoolde, goed verdienende donateurs gebruiken. Door ze een grote hoeveelheid aan donatie mogelijkheden te geven, kunnen ze zelf bepalen hoe ze een organisatie willen steunen."