Nederland proeftuin voor webwinkel MediaMarkt

31 maart 2009
MediaMarkt en Saturn, elektronicaketens van de Duitse Metro Groep, hebben Nederland uitgekozen voor een proef met webwinkels. De verkoop start na de zomer.

De online-aanwezigheid van MediaMarkt beperkt zich op dit moment tot promotionele sites die aansluiten bij de folders en andere reclame-uitingen van de keten. De content bestaat vooral uit verwijzingen naar lokale vestigingen en prijsacties.

Luid protest
In thuisland Duitsland hield Metro met Mediaonline.de al eerder een webwinkel in de lucht, maar daaruit werd de stekker getrokken na luid protest van fysieke filiaalhouders. Die kwamen in de verdrukking doordat de prijzen online afweken van die in de winkels, waar vestiginghouders tot op zekere hoogte zelf de regie over mogen voeren. Over de vraag hoe een dergelijk kanaalconflict dit keer kan worden voorkomen, sprak Metro-topman Eckhard Cordes zich bij de presentatie van de jaarcijfers niet uit.

Achterblijven
Wel zei hij dat het concern online niet kan langer kan achterblijven: ‘Als we online niets doen, dan doen anderen het wel.’ Op basis van de ervaringen die Metro met webwinkels opdoet in Nederland, bepaalt het of ook in andere Europese landen webwinkels zullen worden geopend voor MediaMarkt en Saturn. Daarmee kunnen de ketens ook online concurreren met de Amerikaanse elektronicareus Best Buy, die werkt aan Europese expansie.