Nederlandse webwinkelmarkt groeit een kwart

20 maart 2009

Nederlandse consumenten gaven vorig jaar voor 4,85 miljard euro uit bij webwinkels en postorderaars. De Nederlandse Thuiswinkelorganisatie verwacht dat die groei dit jaar aanhoudt en uitkomt op 6 miljard euro. Dat blijkt uit de onderzoekscijfers van Blauw Research die Thuiswinkel.org vandaag publiceert.

Sinds 2006 groeit de Nederlandse markt voor zogeheten ‘verkopers op afstand’ jaarlijks met 1 miljard euro. In absolute aantallen is dat een fors groeicijfer, relatief gezien vlakt de groei enigszins af. Veertig procent van de omzet, drie miljard, is afkomstig uit de verkoop van reizen en aanverwante producten en diensten. De nummer twee categorie is Consumentenelektronica, waarin 565 miljoen euro omgaat. In Hardware, Verzekeringen en Kleding ging tussen de 350 en 400 miljoen euro om in 2008.

Tien jaar geleden rapporteerde Thuiswinkel.org voor het eerst zijn onderzoek naar de omvang van de winkelmarkt. Toen meldde de organisatie een brancheomzet van 41 miljoen euro, wat in een decennium met een factor 118 toenam.

“Het afgelopen jaar zien we het aantal bestellingen voor het eerst substantieel toenemen met 17 procent naar gemiddeld 5,3 bestellingen per persoon. Dit zorgt automatisch ook voor een stijging in het gemiddeld besteed bedrag per online consument van 16 procent naar 618 euro”, stelt Frank Sibbel van Blauw uit Rotterdam.

Thuiswinkel-voorzitter Ed Nijpels: “Prijs zal bij aankopen een nóg belangrijkere rol gaan spelen. Het internet geeft consumenten de mogelijkheid om heel bewust producten en diensten te kunnen vergelijken.” Directeur Wijnand Jongen verwacht dat er in 2010 en 2011 een fors aantal webwinkels over kop zal gaan, omdat ze niet mee kunnen gaan in de vereiste schaalvergroting.

In de zomer van 2008 bleek uit een onderzoek van Blauw Research dat handelssites als Marktplaats.nl en Speurders.nl nagenoeg evenveel handel genereren als webwinkels.

Bron: Emerce