Zoekmachine Kumo gaat Bing heten

26 mei 2009
De nieuwe zoekmachine van Microsoft, die als werktitel Kumo heeft, zal waarschijnlijk door het leven gaan als Bing. De introductie wordt ondersteund met een advertentiecampagne van 80 tot 100 miljoen dollar.

Dat meldt Advertising Age. De website baseert zich op gesprekken met het Amerikaanse advertentiekantoor van Microsoft. De afdeling die zich bezighoudt met reclame-uitingen voor de zoekgigant is volgens de publicatie een van de weinige kantoren die nog actief creatieve mensen werven.

Hoewel de nieuwe Microsoft-campagne waarin Apple rechtstreeks wordt aangevallen redelijk succesvol is, zal de strijd om de zoekmachine gevoerd worden op basis van de extra mogelijkheden. Het zoeken op tekst in Kumo/Bing zou niet onderdoen voor Google, maar de mogelijkheid om naar multimedia te zoeken is fundamenteel anders.

Dure campagne
Deze boodschap moet de deur uit en Microsoft heeft daar 80 tot 100 miljoen dollar voor over. Ter vergelijking: Google gaf vorig jaar 25 miljoen dollar uit om reclame te maken.

De duurste reclamecampagne voor een zoekmachine tot nu toe kostte 57 miljoen dollar. Dit bedrag werd uitgegeven door Ask.com, de zoekmachine die nu, twee jaar later, zijn marktaandeel heeft zien krimpen met 28 procent.

Naar verwachting wordt Bing deze week gelanceerd.